Az olasz Airoh sisakgyártó az Autoliv autóipari céggel közösen fejlesztett ki egy innovatív, légzsákkal kiegészített motoros bukósisakot. Noha még a munka elején járnak, maga a rendszer már bemutatkozott az EICMA-n, sőt prototípusokat is láthattak a vendégek az Airoh standján.

airoh-legzsakos-bukosisak

Ezek alapján úgy tűnik, hogy a sisak érzékelői jelet adnak a légzsáknak, ha ütközés érzékelnek, a felfújódó paplan pedig mérsékeli a koponyára oldalról és felülről ható erőt. Az első tesztek rendkívül ígéretesek, a mérések alapján így akár felére csökkenhet a koponyatörés kockázata, miközben a plusz felszerelés miatt nem volt kevésbé praktikus a sisak, mint hagyományos kialakítású társai.

Tényleg kötelező lesz a légzsákos ruha?

Az elmúlt években több európai államban szerették volna szigorítani a motorosokra vonatkozó szabályokat. Spanyolországban például az volt a kormány célja, hogy komolyabb és hasznosabb alapképzést kapjanak a kezdő motorosok jogsiszerzéskor, illetve a kötelező kesztyű és sisak mellett később a légzsákos mellény is előírt legyen a közúton vagy pályán motorozóknak. Végül a magas költségek miatt a légzsákos mellény ötletét elvetették, ám a kötelező kesztyűviselés maradt, csakúgy, mint a szomszédos Franciaországban.

airoh-legzsakos-bukosisak
A Honda mérnökei továbbgondolták a dolgot, és magára a járműre rögzítették a légzsákot, akárcsak az autókban

A spanyol döntéstől függetlenül gőzerővel folyik tovább a motoros légzsákok fejlesztése, a CX Air Dynamic már el is készítette a világ első légzsákos nadrágját, így a jövőben akár tetőtől-talpig védhetik a motorosokat a nadrágba, mellénybe és sisakba épített szerkezetek.

Csak egy kérdésünk maradt: mennyire kell tökösnek lenni ahhoz, hogy a teszt kedvéért bevállald ezt az ütközést?

Furán hangzik, hogy ennyi plusz holmit vegyél magadra, ha motorozni indulsz? Nyugi, ezzel így voltak az előző motoros generációk is, és valószínűleg felhúzott szemöldökkel nézték a 80-as években, hogy miért visel valaki térdkoptatót vagy hátprotektort, hiszen a motorozás történetének első száz évében nem is hallottak ilyenekről. Ezzel szemben ma már az lenne a fura, ha nem lenne a ruhákban plusz védelmi réteg, hiszen azóta tudjuk, hogy milyen sok embert mentett meg a komolyabb sérüléstől a méretpontos, minőségi gerinc-, váll- vagy térdprotektor.