Az olasz Airoh sisakgyártó az Autoliv autóipari céggel közösen fejlesztett ki egy innovatív, légzsákkal kiegészített motoros bukósisakot. Noha még a munka elején járnak, maga a rendszer már bemutatkozott az EICMA-n, sőt prototípusokat is láthattak a vendégek az Airoh standján.
Ezek alapján úgy tűnik, hogy a sisak érzékelői jelet adnak a légzsáknak, ha ütközés érzékelnek, a felfújódó paplan pedig mérsékeli a koponyára oldalról és felülről ható erőt. Az első tesztek rendkívül ígéretesek, a mérések alapján így akár felére csökkenhet a koponyatörés kockázata, miközben a plusz felszerelés miatt nem volt kevésbé praktikus a sisak, mint hagyományos kialakítású társai.
Tényleg kötelező lesz a légzsákos ruha?
Az elmúlt években több európai államban szerették volna szigorítani a motorosokra vonatkozó szabályokat. Spanyolországban például az volt a kormány célja, hogy komolyabb és hasznosabb alapképzést kapjanak a kezdő motorosok jogsiszerzéskor, illetve a kötelező kesztyű és sisak mellett később a légzsákos mellény is előírt legyen a közúton vagy pályán motorozóknak. Végül a magas költségek miatt a légzsákos mellény ötletét elvetették, ám a kötelező kesztyűviselés maradt, csakúgy, mint a szomszédos Franciaországban.
A spanyol döntéstől függetlenül gőzerővel folyik tovább a motoros légzsákok fejlesztése, a CX Air Dynamic már el is készítette a világ első légzsákos nadrágját, így a jövőben akár tetőtől-talpig védhetik a motorosokat a nadrágba, mellénybe és sisakba épített szerkezetek.
Furán hangzik, hogy ennyi plusz holmit vegyél magadra, ha motorozni indulsz? Nyugi, ezzel így voltak az előző motoros generációk is, és valószínűleg felhúzott szemöldökkel nézték a 80-as években, hogy miért visel valaki térdkoptatót vagy hátprotektort, hiszen a motorozás történetének első száz évében nem is hallottak ilyenekről. Ezzel szemben ma már az lenne a fura, ha nem lenne a ruhákban plusz védelmi réteg, hiszen azóta tudjuk, hogy milyen sok embert mentett meg a komolyabb sérüléstől a méretpontos, minőségi gerinc-, váll- vagy térdprotektor.