Milyen eredményekre számíthatunk a motorpiacon a vírushelyzet alatt és után? Nos, nem szeretnénk ezredszer elismételni a motoros újságokban látott jóslatokat, inkább összeszedjük a motorozást kívülről, pártatlanul szemlélő gazdasági szakemberek becsléseit, ami valószínűleg közelebb áll a valósághoz. Többek között az MCD (MotorCycles Data) készített részletes felmérést, amiből az derült ki, hogy átlagosan havi egymillió darabbal (!) csökken a forgalom 2020-ban, ám nem egyenletes területi eloszlásban.

Ázsia a motorpiac növekedése a kulcs

Hogy megértsük a számokat, érdemes nekünk is egy lépést hátrálni, és úgy megnézni a piac szerkezetét. Szinte sokkolóak a különbségek az egyes kontinensek között, nem is gondolnánk, mennyire. Talán a legjobb példa, hogy tavaly Európában 1,6 millió motort adtak el, míg a Honda egymagában 20,2 millió (!) darabot értékesített világszerte.

a-vilag-motorpiaca-a-valsag-utan-25547
Az elektromos motorkerékpárok gyártási és fejlesztési költsége magas, így kérdés lehet, hogy a vírus okozta válság alatt jut-e rá a költségvetésből

Európa friss számai letaglózóak, ugyanis a január és a február már-már rekordgyanús volt (8 és 11%-os növekedéssel), de áprilisban már 58%-kal csökkent az eredmény 2019-hez viszonyítva. Különösen Francia- és Olaszország van bajban, ahol -82,6 és -96,9% (!) a visszaesés mértéke. Ugyanakkor abban reménykednek az elemzők és a gyártók, hogy a nagy visszaesést mutató Európa, Észak- és Dél-Amerika mellett Ázsiában gyorsabban helyreáll a piac. Az sem kérdéses, hogy a legutóbbi válsághoz hasonlóan a praktikus, megfizethető gépek veszik át az uralmat, bár ebben egyébként is élen járunk itthon – a 125-ösnél nagyobb robogók és a középméretű csupaszmotorok együtt szinte a piac felét teszik ki.

a-vilag-motorpiaca-a-valsag-utan-25548
A gyártók a költségek lefaragásával válaszoltak a veszélyhelyzetre, így például több fontos márka kihagyja idén az őszi motorkiállításokat, helyette online leleplezésekkel és extra internetes tartalmakkal kedveskednek a motorosoknak

Mivel az egy-kéthónapos kényszerszünet után immáron újra működnek a gyárak, a rendelések leszállításával aligha lesz baj, és nyár közepére-végére kiderül, hogy milyen tempóval és főleg miként tér magához a piac a járvány okozta sokkból.