Nemrég számoltak be róla a motoros lapok, hogy Tajvanon olyan kamerákat szerelnek fel a népszerű szerpentinekre, melyekkel ellenőrizhetik a motorosokat. Egészen pontosan azt vizsgálják, hogy a kanyarokban
30 foknál nagyobbat döntenek-e, és ha igen, akkor – elvileg – meg is bírságolják őket.
Mivel ennek ellenőrzése és bizonyítása igencsak nehéznek bizonyult, ráadásul maga az ötlet is nonszensz, végül a helyi hatóságok úgy döntöttek, egyelőre csak figyelmeztetik a lendületesen kanyarodó motorosokat.
Ennek apropóján utánajártunk, milyen meghökkentő szabályok vonatkoznak a motorosokra a világ egyes államaiban.
Furcsa motoros szabályok a világ minden tájáról
Nem lehet túl erős a kanadai endurós lobbi, hiszen Albertában nemes egyszerűséggel megtiltották az állva motorozást. Tegyük hozzá, ez az előírás a műutakra vonatkozik, tehát aligha vonják be a terepezők jogsiját, ha rendeltetésszerűen használnak egy endurót:
Ennél is különösebb az USA szabályozása, mely szerint – néhány államban – csak lecsukott plexivel szabad motorozni vagy egyéb módon, pl. endurós szemüveggel kell óvni a szemet. Ez különösen annak fényében érdekes, hogy csaknem 30 államban sisak nélkül is motorozhatnak a tapasztaltabb pilóták, és kizárólag a 17 vagy 20 év alattiaknak írják elő a bukó viselését.
Nappal tilos, de éjjel nem muszáj világítani
Felfoghatatlan, hogy Kambodzsában miért tilos nappal bekapcsolni a világítást (!), különösen, hogy a helyi szabályok nem írják elő, hogy a motorosnak éjjel használnia kéne a fényszórót. Más ázsiai országokban is hasonló a helyzet, Thaiföldön például 2016-ban megtiltották a motorosoknak, hogy járműveikkel felhajtsanak a forgalmasabb hidakra, felüljárókra és igénybe vegyék az alagutakat. Természetesen a motorosok csak hellyel-közzel tartották be az életszerűtlen előírást, holott 90 napos eltiltás járhat a kihágásért. Persze később kiderült, hogy a törvényhozók valahogy egy kalap alá vették a kerékpárokat a nagymotorokkal, ezért vezették be az érthetetlenül szigorú szabályt...
Végül pedig a spanyol szabályozás, mely szerint – egészen 2021-ig – megbüntették a sisakbeszélőt használó motorosokat. Valószínűleg a „szakértők” összemosták a sofőrök mobilozását és a sisakra rögzített szerkezet használatát, ezért került tiltólistára utóbbi, de szerencsére két évvel ezelőtt módosították a szabályt, és azóta Spanyolországban is legális a sisakbeszélő.