Korábban már utánajártunk, hogy itthon gyakran a kétsávos körforgalmak is megoldhatatlan probléma elé állítják a közlekedőket, pedig a világot járva ennél sokkal összetettebb és nagyobb felkészültséget igénylő csomópontok is akadnak. Íme, az öt legfurcsább, egyben leglátványosabb kereszteződés és útszakasz a világ minden tájáról!
1. Laguna Garzón híd - Uruguay
Ennél pazarlóbb módon aligha költhették volna el az építésre szánt dollárokat - pontosabban Pesókat -, minthogy a két sávot nem növényzettel, hanem egy hatalmas karikát formázó építménnyel választják el egymástól. Jóllehet, egy államban, amit a pokol kapujának is becéznek, és ahol a keresetekhez viszonyítva drága (390-400 Ft) a benzin literje, mégis mindenki autózik, ott más furcsaságok is előfordulhatnak. A hídépítés kapcsán korrupciót és felelőtlen pénzszórást kiáltó aktivistákat azzal nyugtatták, hogy a Laguna Garzón híd kialakítása praktikus okokat szolgál, hiszen lassítja a forgalmat, és remek kilátás nyílik róla - nem mintha ezt egy hagyományos szerkezettel ne lehetne elérni...
2. I-105-I-110 kereszteződés - Los Angeles
A Harry Pregerson bíróról elnevezett csomópontot a nyolcvanas évek végén építették, s akkoriban gyakran illették a tengerentúl legnagyobb, s egyben legdrágább közlekedési műtárgyaként. A lenyűgöző építmény természetesen nem csak a közlekedők, hanem a filmesek fantáziáját is megmozgatta, és a mérnöki műremeket előszeretettel használták forgatások helyszíneként. Itt készült például a Féktelenül egyik jelenete, amikor a száguldó busz átugratja a félkész felüljárók közötti szakadékot.
3. Nanpu híd - Sanghaj
Az amerikai példával szemben ez korántsem összetett, ám annál érdekesebb csomópont, ugyanis egy dupla hurkon keresztül hajthatnak le a közlekedők, s folytathatják útjukat a közeli függőhíd felé. Ha a kétszer 360 fokos forduló önmagában nem lenne elég tortúra, képzeljük hozzá a túlzsúfolt Sanghaj mindennapi forgalmát, ami valahogy így fest a gyakorlatban:
4. Shibuya csomópont - Tokió
A gyalogosok sem panaszkodhatnak, elvégre a tokiói Shibuya igazán rendre neveli a közlekedőket, járjanak akár autóval, motorral vagy csak gyalogosan. A helyről készült videókon szinte kaotikusnak tűnik, ahogy egyszerre több ezer ember próbál keresztirányban és átlósan átkelni, mégsem látni türelmetlen, a tilos jelzésen átszaladó kamikazék tömegét. Kíváncsi lennék, hogy a törvényeket kevésbé tisztelő keleti vagy balkáni államokban hogy nézne ki egy átlagos munkanap egy ilyen kereszteződésben...
5. Staller-nyereg - Olaszország
Nem lenne csodálatos, ha egy nyári napra lezárhatnánk a Kékestetőre vagy Dobogókőre vezető utat, esetleg valamelyik kedvenc Alpok-hágódat, hogy szembejövőktől mentesen csapathass rajta? Bármennyire is furcsa, az olasz-osztrák határon fekvő Staller-nyereg már évek óta így működik, egy príma felfutó, melyet lámpás kereszteződés színesít. Innen óránként egy-egy alkalommal engedik fel és le a motorosokat, akik szabadon, forgalomtól mentesen falhatják a szűk és trükkös kanyarokat, főként, hogy az autósok rendre előreengedik őket a lámpánál - nem is lenne értelme kakaskodniuk, úgy is csak feltartanák őket.
Az egyirányú, forgalommentes, milliónyi hajtűkanyarral kényeztető Staller-hágó 2 052 méter magasra visz fel. Az út a nyári időszakban hajnali öttől este tízig tart nyitva, óránként 15 percen át engedve a forgalmat egy-egy irányból.