Kezdjük is a járművek kategorizálásával, ami csak első ránézésre egyértelmű! Mit jelent az L7e, és hol közlekedhetsz az ide tartozó gépekkel?
A quadokra vonatkozó hazai szabályok
Az 5/1990-es KöHÉM rendelet alapján kétféle járműosztály jöhet szóba a quadoknál. Az L7e-vel jelöltek motorkerékpárként futnak, míg az L6e besorolással a segédmotoros változatokat illetik. Így aztán az L7e-be tartozó gép személy- és teherszállításra is alkalmas lehet, nem mellesleg hagyományos motoros rendszámot kap, időszakos vizsgára kötelezik, s teljesítményadót is fizetünk utána. Túl azon, hogy az L6e jogi értelemben nem minősül gépjárműnek, nem szállíthat utast vagy terhet, műszakiztatni sem kell, mentesül a gépjárműadó alól, s mindennek tetejébe csak a mopedautókéhoz hasonló, kisméretű rendszámmal látják el.
Mint azt az Xtreme Quad Tours vezetője a SportMotornak elmondta, ezek érthető és követhető rendelkezések, de találkoztak már olyan, eredetileg L6e-be sorolt járművel, melyet kétkerekű segédmotorként kezelt a hatóság, és így a rendszámozástól is eltekintettek. Gazdája nem igazán tudta, hogy mitévő tegyen, hiszen nem szerette volna megkockáztatni a jelzés nélküli használatért kiszabott büntetést. De bármeddig kilincselt, végül nem jutott dűlőre a hatósággal, s emiatt a továbbiakban is inkább csak magánterületen hajtja a járgányt.
Még érdekesebb, hogy elvileg T1b vagy T3b besorolású mezőgazdasági erőgépként vagy vontatóként, illetve traktorként is regisztrálhatjuk a quadot vagy ATV-t. Korábban ilyen esetben speciális, „M” jelű, zöld karakterekből álló plakettet állítottak ki, ám 2021-től – az „E”, az „SP”, a „P” és a „Z” ideiglenes rendszámokkal történt összevonás eredményeképpen – ezekre „I” jelzést ad ki a hatóság.
Igaz, ezt csak abban az esetben kérheti a tulajdonos, ha rendelkezik a mezőgazdasági és vidékfejlesztési támogatási szerv igazolásával, ezenfelül bemutatja a hivatalban a mezőgazdasági erőgép gépkönyvét, típusbizonyítványát, továbbá a közlekedési hatóság által kiállított műszaki adatlapját. Persze a helyzetet nehezíti, hogy a hivatalok honlapjáról nem igazán derül ki, hogy ez utóbbiakra miként tesz szert az ember egy quadnál... Mindenesetre ez a besorolás sok előnnyel járhat: nincs regisztrációs adó és műszaki vizsga, vissza lehet igényelni a vásárláskor kifizetett általános forgalmi adót, illetve maga a rendszám három évig érvényes, majd ezt követően meghosszabbítható. Jóllehet, a traktorok, vontatók megengedett legnagyobb sebessége 25 km/óra és csak korlátozottan vehetnek részt a közúti forgalomban.
A quados túrákat és oktatásokat szervező szakember egy másik tanulságos történettel is szolgál. Megesett, hogy valaki évekkel ezelőtt, hazai márkakereskedésből vásárolt egy minden szükséges papírral rendelkező járgányt, de akkor nem állította forgalomba, mondván, úgyis csak zárt pályán sportol vele. Most azonban meggondolta magát, és elindította a szinte új állapotú gép forgalomba helyezései eljárását. Bár kezdetben úgy tűnt, minden sínen van, végül megfeneklett az ügy a quad Euro 3-as besorolása miatt. Ha korábban már regisztrálták volna az Unió egyik államában, akkor itthon sem gördítenek akadályt a papírozás elé, ám így – miután erőforrása nem teljesíti a mai elvárásokat, azaz az Euro 5 normát, s eddig sosem volt forgalomban – nem kaphatta meg a magyar rendszámot. Mindez tanulságul szolgálhat azoknak, akik szintén elodázták a rendszámozást régebben megvett hobbigépüknél. Cikkünket folytatjuk, legközelebb arról lesz szó, hogy hol és miként lehet quados kirándulásokat tenni Magyarországon több tízezer kilométer hosszú földútjain.