Csaknem tíz éve már, hogy az osztrák KSR Group felvásárlásba kezdett, és nagy hagyományokkal büszkélkedő európai, valamint kevésbé ismert távol-keleti márkákkal bővítette választékát. Egy részüknél a gyártási és a névhasználati jogosultságot is megszerezte, ilyen például a Lambretta vagy a Malaguti, míg számos gyártmány esetében kizárólagos európai importőrré vált. Nagy fegyvertény volt, hogy megkaparintotta az elektromos okosrobogóiról híressé vált NIU forgalmazási jogát, s a KSR-hez került cikkünk főszereplője, a CFMOTO is.
A quadokkal vette be Európát a CFMOTO
Mindig hálás feladatnak éreztem felidézni egy-egy járműipari vállalat múltját, tudniillik „benzinvérű” újságíróként örömmel kutakodom a régi dokumentumok, technikai leírások és fényképek között. A CFMOTO ilyen szempontból nem kényezteti el az embert, hiszen roppant fiatal, mindössze 32 éves márkáról van szó, ráadásul alig akad olyan írásos anyag, ami az első időszak próbálkozásairól vagy a korai modellekről szólna. Megszokhattuk ezt a kínai cégektől, tekintve, hogy ők inkább a sikeres jelent és az előttük álló lehetőségeket igyekeznek hangsúlyozni. Ami biztos, hogy az iparóriás székhelye a kilencmilliós Hangcsou, Kelet-Kína egyik legfontosabb gazdasági és ipari központja, innen árasztja el termékeivel a világot például az Alibaba konszern is.
Meglehetősen szerteágazó termékpalettát vonultatnak fel: ATV-k, négykerekű side-by-side-ok, másnéven UTV-k és motorkerékpárok mellett rengetegféle alkatrészt, illetve felszerelést állítanak elő. Fontos megemlíteni, hogy öt országban működtetnek fejlesztő- és kutatóbázist, ahol 300 ember dolgozik a jövő termékein, nem mellesleg mintegy 540 (!) bejegyzett szabadalommal rendelkeznek.
Európában és az Egyesült Államokban először munkaquadjaival és hobbi célú side-by-side modelljeivel vetette észre magát a CFMOTO, sőt olyannyira jó sikerült a belépő, hogy rövid időn belül meghatározó szereplőkké váltak mindkét szegmensben, s e termékeikkel immáron kéttucatnál is több európai államban piacvezetők. Nem véletlen a siker, hiszen a robusztus felépítésű, két- vagy négykerékhajtású járgányokról hamar kiderült, hogy megbízhatóak, strapabíróak és könnyen kezelhetőek, sőt rövid- és hosszútávú terepviadalokon is számtalanszor bizonyították állóképességüket.
Robogóktól a Moto3-as versenygépig
Ami a Kínán kívül is elérhető kétkerekű vasakat illeti, a kétezres évek második felében rukkoltak elő jellegzetes külsejű cruiser-, valamint sportmodelljeikkel, a V3 és V5 névre keresztelt típusokkal. A finoman szólva is szokatlan arányú járművek érdekessége, hogy bár hagyományos motorokra jellemző külsőbe bújtatták őket, a lemezek alatt CVT-váltós robogóhajtáslánc bújik meg. Itthon egyiket sem árulták, miként a szögletes burkolatairól könnyen felismerhető Fashiont sem, ami a Honda Elite, illetve Spacy néven futó robogóra emlékezteti az embert. Ezeket követően egyebek mellett két újabb robogó, az „emészthetőbb” formatervű Freedom és Glory szintén felbukkant a színen, jóllehet velük sem találkozhatott a hazai publikum.
Fontos mérföldkő volt a CFMOTO életében 2006, mert ekkor jelent meg a vállalat az Egyesült Államokban, igaz, kizárólag quadokkal és UTV-kkel indult a forgalmazás. Az első kétkerekű masinák 2014-ben érkeztek meg Kolumbusz földjére, viszont a 650 NK/TK típusokra akkor még nem haraptak rá a helyi motorosok. Ugyanebben az esztendőben a 650-es erőforrással szerelt sportmodell – a brit forgalmazó által létrehozott WK Bikes márkanév alatt – feltűnt a MAN szigeti TT rajtjánál, hogy ezzel is bizonyítsa remek képességeit.
Talán nem mindenki számára nyilvánvaló, hogy a kínai vállalat 2013 óta kapcsolatban van a KTM-mel, majd az együttműködést négy évvel később még szorosabbra fűzték, amikor is partnerségre lépett a terepmotorok területén meghatározó osztrák vállalat és az európai terjeszkedésbe mind több energiát ölő kínai mamutcég.
A közös munka egyik első gyümölcse a 2017-es EICMA kiállításon rivaldafénybe állított V.02-NK elnevezésű, szénszálas elemekkel felöltöztetett, 177 lovas V2-essel hajtott tanulmány, aminek alapjait a KTM csupaszmotorja adja.
Az izgalmas prototípus zajos sikert aratott, nem meglepő hát, hogy 2020 végén lerántották a leplet az ebből továbbfejlesztett, immáron sorozatgyártású 700 CL-X gépről, de ebben már kisebb, 693 köbcentis, 75 lovas erőforrás dohog.
A KSR Group hazai partnere, az ADVESmoto jóvoltából idén tavasszal hazánkban is forgalmazni kezdték a CFMOTO-kat, első körben a 650MT kalandmotor és a 650NK csupaszmotor jelent meg a palettán, s számíthatunk a kínálat folyamatos bővítésére. Úgy tűnik, belátható időn belül megérkezhet a hazai kereskedésekbe a sportos 650GT, a kalandmotorok tábarát erősítő 800MT, sőt az A2-es jogsival vezethető 250SR-R és nagyobb testvére, a 350SR-R bevezetése is küszöbön áll. Előbbi sok hasonlóságot mutat a CFMOTO első Moto3-as versenygépével, melyet két 18 éves spanyol tehetség, Xavier Artigas és Carlos Tatay hajt majd a sorozat 2022-es szezonjában a Prüstel GP Team színeiben.