A BMW Motorrad 1980 őszén mutatta be az R 80 G/S-t, az első olyan motort, mely egyszerre felelt meg az országúti és terepmotorozás követelményeinek. Különleges módon ötvözte az országúti, a túra- és a terepmotorok jellemzőit és ezért cserébe semmilyen kompromisszumra nem kényszerített, így az R 80 G/S lényegében az BMW által később megteremtett új kategória, a túreenduró előfutárának tekinthető. Mi több: a közvélemény úgy tekint a BMW GS modellekre, mint a világ legeldugottabb szegleteibe tett utazások ideális célszerszámára – nem véletlen, hogy oly sok világjáró választotta társul az F 700, 800, valamint R 1100 és 1200 GS típusokat. Önmagáért beszél, hogy a jelen pillanatig több mint 1,2 millió GS modellt adtak át tulajdonosaiknak.
Ne feledjük, hogy ezúttal is egy enduróversenyző, Peres László volt az ötletgazda, aki felismerte, hogy szükség van többhengeres, mégis karcsú terepmotorokra.
Irány a Dakar!
A BMW GS sorozat modelljei már a kezdet kezdetén megmutatták, hogy nemcsak a motoros kalandokhoz ideálisak; az R80 G/S és utódai a versenyzés világában bizonyították képességeiket. 1981-ben Hubert Auriol száguldott fel motorjával a dobogó legfelső fokára a Párizs–Dakar Rallyn, majd jött az első egyhengeres BMW enduró (F 650) és a boxermotoros GS-ek új nemzedéke.
A GS és a Telelever
A BMW R 1100 GS formájában a BMW Motorrad az első négyszelepes boxerrel ellátott GS-ről rántotta le a leplet, emellett a modellnél alkalmazott futóműtechnológiával elindult azon a csapáson, amely a jelenlegi nagyméretű túraendurókhoz vezetett. Ez volt az első olyan enduró, amelynél a motor és a sebességváltó egyben teherviselő elemként is szerepet vállaltak a vázkonstrukcióban, feleslegessé téve ezzel a fővázkeretet. Azzal, hogy fékezéskor a motor eleje a korábbiakhoz képest kevésbé süllyedt le („bólintott”), valamint, hogy a motoros rendkívül pontos visszajelzéseket kapott az útról, máris kiderült, hogy nagy jövő áll a Para- és Telelever rendszer előtt. Ezzel persze nem ért véget az evolúció, sőt a BMW GS univerzum a negyedik évtizedben is dinamikusan nőtt. Amikor 2012 őszén, az Intermoton a nagyközönség elé vitték az új R 1200 GS-t, a figyelem főleg a teljesen újratervezett erőforrásra, a lég-/folyadékhűtéses, függőleges áramlású boxerre irányult.
2016 őszén lett teljes a família, amikor megjelent az extrém módon kompakt, ugyanakkor teljes értékű és kényelmes G 310 GS, így már a kezdők, alacsonyabb termetűek és A2 jogsis motorosok is belekóstolhattak a GS-élménybe. 2017-ben a BMW Motorrad két teljesen áttervezett enduróval, az F 750 GS-sel és az F 850 GS-sel folytatta tovább a GS történelem írását. Az újdonságok közül a leglényegesebb az újonnan kifejlesztett, soros, kéthengeres motor volt, amely két kiegyensúlyozó tengellyel, valamint 270/450 fokos gyújtással 95 lóerőt tudott, sőt később ez az erőforrás került az F 900 R és XR-be is.
És ezzel el is jutottunk a legújabb modellhez, amiben először vetették be sorozatgyártású BMW Motorrad erőforráson a ShiftCam technológiát, amely a szívóoldalon változó szelepvezérlést és szelepemelést alkalmaz.
Mindemellett a két szívóoldali vezérműtengelyt úgy alakították ki, hogy azok lehetővé tegyék a két szívószelep késleltetett, különböző mértékű nyitását. Mindez az új kipufogóval még erősebbé és főként nyomatékosabbá tette a GS-t, s nem mellesleg így készen állt arra, hogy az Euro5 korában is a kínálatban maradjon, hogy folytassa négy évtizedes pályafutását.