Az autópályák használata és díjfizetési módja várhatóan drasztikusan megváltozik 2012 januárjától. Az országgyűlés még idén novemberben dönteni szeretne arról a javaslatról, mely eltörölné a négynapos e-matricát, valamint csökkentené az egész évre szóló útdíj összegét, és bevonná az eddig ingyenes szakaszokat is a díjköteles rendszerbe.
Az üzemanyagárak nem igényelnek külön magyarázatot, a saját bőrünkön érezzük, hogy az emelkedő benzinköltség miként szabja egyre rövidebbre a szezont, ráadásul a gyengülő forint miatt a nemzetközi túrák költsége hatványozottan emelkedik. A sokszor 1.60-1.70 eurós külföldi árszint azt jelenti, hogy literenként közel 550 forintot (!) kell fizetnünk, ha például a Dolomitokban szeretnénk eltölteni a nyári pihenőt. A dolog egyetlen pozitívuma, hogy a dráguló autózás talán ráébreszti itthon is a városlakók szélesebb rétegét, hogy a napi közlekedés sokkal gazdaságosabb - és élvezetesebb - ha két keréken haladunk, így egyre többen ülnek át robogóra, vagy olcsón fenntartható rendszámos motorokra, melyek akár egy szezon alatt visszahozhatják a vételárukat.
Szintén komoly érvágás lesz, ha valaki lecseréli a motorját: a drasztikusan változó átírási illetékről már szót ejtettünk, az egyre emelkedő költségek valószínűleg tovább fojtják az egyébként is haldokló magyar motorpiacot, hiszen egy nagyteljesítményű motornál akár a vételár tíz százalékát, vagyis 150 - 200 000 forintot is kitehet az okmányirodai ügyintézésért fizetendő összeg. Az idősebb, nagyköbcentis motorok gyakorlatilag az eladhatatlan kategóriába süllyednek ezzel, hiszen egy öreg, 1100-as ZZR - ami jó esetben már 3-400 000 forintért elérhető a piacon - közel százezer forintért cserélhet gazdát az új rendszerben.
Szerencsére pozitív változások is várhatóak, hiszen a fiatal, környezetbarát autók regisztrációs adója kb. ötödére csökken, és reméljük, hogy a motorokra kivetett adóteher is hasonló mértékben változik, ezzel kompenzálva a megnövekedett átírási költségeket.
Ha benzinnel nem is, de szabadidővel jól fogunk állni jövőre: íme a 2012-es hosszú hétvégék listája. Márciustól októberig összesen hat olyan ünnep lesz, amikor három illetve négy napra tervezhetünk anélkül, hogy az éves szabadságkeretből gazdálkodnánk.
A négy napba pedig kényelmesen beleférhet bármelyik szomszédos hegyvidék meglátogatása, legyen szó a Tátráról vagy akár a Glocknerről, a megspórolt szabadnapokat pedig megmaradnak arra az esetre, ha valami csoda folytán hirtelen olcsóbbá válna a motorozás, és a négynapos kirándulások mellett hosszabb túrákra indulnánk a következő szezonban.
Jut eszembe: állítólag világvégét is tartanak a 2012-es esztendőben, szóval motorozzunk amennyit csak tudunk, mielőtt beigazolódik a jóslat...