Japánban – akárcsak a világ minden táján – a gyárak úgy vágták meg költségvetéseiket, mintha maga Hattori Hanzo, a XVI. században legendássá vált mesterninja intézkedett volna az éves értekezleteken. Aggodalomra azonban semmi ok. Idén a benzincsap még marad tartalékállásban, de ennek megvan a maga óriási előnye: úgy tűnik, „a kevesebb néha több” elv érvényesülhetett, így a 2010-es modellévre nem a mennyiség, hanem a minőség lesz jellemző, hiszen akadnak itt különlegesen izgalmas bringák...

Honda

Elsőként mindjárt itt is van a VFR1200F, amellyel a Honda új kategóriát teremtett. Úgy nevezték el: „Road-Sport”, amit a szupersport, a sport-túra és a csupasz motorok halmazainak metszésében kell keresnünk. Ezzel a technikai csemegék hosszú sorát felvonultató V4-essel nemcsak a VFR fanatikusok szívét szeretné elhódítani a Honda, hanem különleges alternatívát kínál a ma már nem gyártott CBR1100XX rajongóinak számára is. Az alapmodell bemutató tesztjén mi is ott voltunk, a várva-várt dupla kuplungos verzió az év közepén érkezik.

Honda
Várhatóan még a népszerű elődénél is sikeresebb lesz a 2010-es CBF1000F. Acél helyett alumínium váz fogja közre a 98-ról 107 lóerősre izmosodott blokkot, ami a teljesítménynövekedés ellenére állítólag 7%-kal kevesebbet fogyaszt. A kétoldali kipufogódobok helyett „négy az egybe” rendszer hangsúlyozza a többleterőt.

A CBR600RR fényszórók, a LED-es hátsó világítás, az élesebb idomok és a modern műszerfal sportos külsőt kölcsönöz a gépnek, azonban senki ne ijedjen meg, az allrounder-ekre jellemző pofonegyszerű kezelhetőség megmaradt.

Az „egyedileg épített custom bike” és a „szériagyártás” kifejezések eddig nem sűrűn szerepeltek együtt egy mondatban, azonban a Hondánál jól megférnek egymás mellett. A VT1300CX nem más, mint egy szériagyártású, mégis rendkívül egyedi külsővel megáldott, gyári custom bike. Blokkja a VTX1300 V2-esének átdolgozott változata, léghűtést imitáló bordákkal (igazából természetesen vízhűtéses), a stílusnak megfelelő kipufogókkal és tekintélyes, már 2250-es fordulaton jelentkező, 107 Nm nyomatékkal. Különös figyelmet érdemelnek a kategóriára jellemző, lapos szögben beépített hosszú villák, a műszerfal, a magasan ülő peremmentes tank, a krómozott fényszóró, a nyitott első és zárt hátsó rész… egyszóval az egész gép.

Honda
A Honda mindig is nagy hangsúlyt fektetett a biztonságra, 2010-re egyik legfontosabb célkitűzésük az volt, hogy „minden 250 cm3 feletti modell elérhető legyen a fejlett fékrendszerek valamelyikével.” Ennek megfelelően C-ABS-t is kínálnak a VT1300CX-hez, alkatrészeit azonban tökéletesen elrejtették, hiszen ezek sehogy sem illenének egy custom bike összképébe.

Két új 750-est is találunk a VT modellek között. A rosszfiú szerepében a Shadow Black Spirit tetszeleg; a marcona külsőt fekete fényezéssel, 17 colos első kerékkel és vastag gumiabroncsokkal hangsúlyozza. A VT750S leginkább valami Scrambler féleség, egyenes üléspozíciót kínál, első kereke 19 colos, a hátsót pedig lánc hajtja.

Egyre többen ismerik fel a kétkerekűek előnyeit. Van, aki nem vesztegetné tovább az idejét a nagyvárosi dugórengetegben, van, aki a költségekből faragna, és van, aki mindkettőt szeretné egyszerre.

Honda
Többek között nekik készült a különösen alacsony fogyasztású Honda PCX125. A csinos, négyütemű, 11 lóerős gép 14 colos kerekeinek köszönhetően ügyesebben boldogul az úthibákkal tarkított hazai utakon, mint a kiskerekű robogók, fogyasztását pedig 2 liter körül emlegetik. Specialitása a Start-Stop funkció, amelyet aktiválva a motor leáll, ha 3 másodpercig nem érünk a gázkarhoz, amint pedig megcsavarjuk, a blokk újból életre kel.

Kawasaki

Radikális átalakításon ment keresztül a Kawasaki csupasz izomgépe, a Z1000. A blokk 1043 cm3-esre hízott, a váz erősebb és könnyebb lett, a villák immáron teljesen állíthatók, az agresszív stílus pedig méltón követi a típus hagyományait. Ez a teljesen új gép jó eséllyel csaphat szét a naked motorok piacán.

Kawasaki
Sokoldalúságáról árulkodnak az olyan praktikus ötletek, mint például a testmagassághoz igazítható műszerfal pozíció, egyediségéről pedig az olyan exkluzív részletek, mint a gesztenyebarna fényezéshez kínált kígyóbőr mintázatú ülés. A csupasz agresszor kipufogódobjai rövidebbek lettek, ám a négyes elosztás megmaradt, a LED-es hátsó lámpa formája az eredeti Z1000-ét idézi, a Cool Air rendszeren keresztül lélegző blokk szívóhangja pedig különlegesen hátborzongató.

Úgy tűnik, amíg a versenysport alaposan megsínyli a válság korszakát, addig a sportos túrázókat kedvelőknek nem kell lemondaniuk az újdonságokról. Ugyan a GTR1400 két éve zavartalanul falja a kilométerek ezreit, mégis egy tehetségesebb, jobban felszerelt utód váltja le 2010-re. Okos, kombinált fékrendszere és kipörgés-gátlója segít az úton maradni csúszós felületen is, a magasabb és szélesebb szélvédő valamint a megemelt tükrök fokozzák a vezetési kényelmet, továbbá 2010-től alapfelszerelés a markolatfűtés és a guminyomás ellenőrző rendszer. Az exkluzív, kulcs nélküli indítás megmaradt, ahogy a nyomatékos, 1352 cm3-es, ZZR1400-tól örökölt motorblokk is, azonban az új modellen ezt egy gombnyomással átkapcsolhatjuk ECO üzemmódba. Ezzel olyan gyújtástérképet aktiválunk, amely a teljesítmény helyett a kedvező fogyasztást részesíti előnyben.

Nemcsak a korlátozott jogsival rendelkező fiatalokat, hanem a dugókat elkerülni vágyó felnőtteket is céltáblájára tűzi a D-Tracker. Léghűtéses, négyütemű, kétszelepes, egyhengeres, injektoros blokkjának tíz lóereje és tíz Newtonméteres nyomatéka bőven elegendő, hogy percek alatt bárhol ott legyünk a városban.

Kawasaki
A D-Tracker nem akar nagyobbnak látszani, mint ami valójában, tizennégy colos kerekeken gurul, ülése alacsony, és a tömege is csekély. Formás idomait, szemre való műszerfalát és egyéb pofás összetevőit nem a gyár polcain ragadt maradék alkatrészekből tákolták össze, hanem külön ehhez a modellhez fejlesztették. Offroad-osított változata a KLX125, amely hátul 16, elöl 19 colos kerekeken feszülő bütykös gumikat kapott.

A ZX-10R kisebb ráncfelvarráson és belső finomításon (erősebb kormányteleszkóp, módosított váltómechanizmus) esett át, a Versys pedig néhány jelentősebb módosításon: kényelmesebb üléspozíció az utas számára, állítható szélvédő valamint a blokk rezgéseinek további csökkentése, és persze egy modernebb, élesebb formavilág, ami különösen jól sikerült az első fényszóró környékén.

Suzuki

A 100 éves születésnapját ünneplő Suzukitól sportmotor fronton a GSX-R600 és 750 modellek újabb verzióját vártuk, azonban idén változatlanok maradtak. Úgy tűnik az utóbbi időben megszokott kétévenkénti modellfrissítésnek ezzel vége – legalábbis átmenetileg.

Ellenben számtalan offroad-os fohásza talált meghallgatásra, amikor piacra dobták a DRZ400E várva várt utódját, az RMX450Z-t.

Suzuki
Injektor, teljesen állítható futómű, Renthal Fat Bar kormány, egyetlen mozdulattal nyitható légszűrőház és 15 kilogramm mínusz a DRZ400E-hez képest – hogy csak a legfontosabbakat említsük az RMX háza tájáról. Remélhetőleg ez a gép (amely az RMZ450-es technikai megoldásait veszi alapul) szintén olyan megbízható hírnévre tesz majd szert, mint a méltán népszerű DRZ.

A Suzuki közúti modelljeinek sokszínű palettája kevéssé változott, és körülbelül ki is merül a korábbiaktól eltérő színekben, valamint a 100 éves múltat büszkén hirdető, speciális fényezésekben. Azonban a közkedvelt izomgépek, vagyis a nagy Banditok családfája tovább bonyolódik. Ami a formavilágot illeti, a folyadékhűtéses, GSF1250 csupasz változata a tavaly átrajzolt GSF650-estől örökölt vonásokkal gazdagodott, valamint a fényszóró és a műszerfal is modernebb lett.

Suzuki
Az S-t, vagyis a fejidomos változatot nem gyártják 2010-től, azonban épp eleget betáraztak belőle, így továbbra is kapható lesz. Ami pedig az új jövevényt illeti, nos, a forgatókönyv ugyanaz, mint a 650-es család esetén: azok mintájára egy teljes idomos nagy Bandit is napvilágot látott, a GSX1250F.

Cruiser fronton is az öltözködésé volt a főszerep, a népszerű M1800R Intruder formáit örökölte a kisebbik változat, az M800.

Yamaha

Nagy a titkolózás a Yamaha új modelljeit illetően. Egyelőre csak találgathatunk, hogy vajon lesz-e Super Ténéré (biztosan lesz, a kérdés inkább az, hogy mikor), az FZ8-ról kiszivárogtatott fotók alapján pedig megpróbálhatjuk kitalálni, hogy melyik kategóriába illik majd. Talán a keresztsíkú főtengellyel szerelt R1 szenzációja után, most egy 800-as, MotoGP-ben nevelkedett blokkot csavaroznak egy csupasz gépbe? Nem valószínű. Vagy az FZ6-ot és a kis Fazert váltja le egy nagyobb változat, és a 600-as allrounder-ek között egyedül marad az XJ? Ez már életképesebb elméletnek tűnik. Apropó, XJ: a tavaly bemutatott csupasz és fejidomos változatok után, idén itt a teljes idomos verzió.

Yamaha
Amit biztosan tudni lehet, az az új X-Maxok érkezése. A T-Max, vagyis a világ legsportosabb nagyrobogójának stílusjegyeit hordozzák magukon, 125-ös és 250-es négyütemű blokkokkal szerelik őket, elöl 15-ös, hátul 14-es kerekeken gurulnak, és új, merevebb vázat kaptak, hogy még sportosabb érzés legyen a robogózás. Emellett nagyobbak lettek a tároló rekeszek, és a műszerfal is megújult.

Kapcsolódó anyagok:

2010-es újdonságok - EU, USA