A VL800 eléggé érzékeny a jó olajra. Ha spórolsz rajta, 80-100 ezer táján olajfaló füstgép lesz belőle, mert nem sikerültek sajnos olyan agyoncsaphatatlanra, mint az elődeik.
Motul 5100 10W-40 a minimum, de inkább Motul 7100 10W-40 vagy 10W-50.
Ezt sohasem ertettem tisztan. Ha az olaj teljesitmenyszintje es a viszkozitasa jo, akkor az az olaj jo. Hogy az adalekok esetleg meg pluszban tesznek valamit, az lehetseges, de amugy a motorblokknak a fenti meghatarozott olajnak jonak kell lennie.
Őszintén szólva a Suzuki S510 szériájú blokkjai előtt én is értetlenül állok. Nem sok varia volt velük az egy generációval korábbi S503 motorokhoz képest, mégis valahogy hamarabb mennek tönkre.
A szintén kenési bajos S506 (a láncos VZ800) esetén érthető a dolog, ott a Suzuki mellényúlt az olajtöltettel: az S503-ra alapuló, de kardánról lánchajtásra átalakított blokk az eredeti 2.8 liter helyett 2.1 liter lett, ami hamar megfő. Ezeknél a VL800/M800 blokkoknál meg épp ellenkező irányba indultak, 3.4 liter megy beléjük.
Csak arra tudok gondolni, hogy valahol a blokkban az olajjáratok túl kicsik és könnyen dugulnak (a dugattyún szemmel láthatóan kevesebb és kisebb furat van), esetleg túl közel haladnak olyan részekhez, amik nagyon melegek. Mindenesetre ha ilyen hibák vannak a háttérben, akkor a jobb tisztító adalékcsomaggal ellátott, avagy a magasabb hőtűrésű teljesen szintetikus olaj jobb eséllyel előzi meg a bajt. Az előírtnál gyakoribb olajcsere se feltétlen hülyeség.
Értem. De akkor sem az olajban a hiba, hanem a mérnök fejében.
Ha szélsőségesen gondolkodom, akkor a Motul 7100 ekvivalense a... a... a... MOL Dynamic, azonos viszkozitással/telj. szinttel persze?
(Nem versenyzésre, nem a hegyekben két személlyel, hanem ahogy a motoros legnagyobb része szokott közlekedni.)
Abszolút egyetértünk, feltételezhetően a tervezett élettartam se annyi, mint a kilencvenes évekbeli felmenők esetén.
A MOL Dynamic (rész-szintetikus API SL, inkább az 5100 ekvivalense) 10W40-je is túlteljesíti a gyár által előírt API SG teljesítményszintet, papírforma szerint igazad van.
Ellenben mint felhasználó, nem nagyon tudsz mit tenni. Vagy eladod és veszel olyat, amit kevésbé kell babusgatni, vagy együtt élsz a problémával és jobban odafigyelsz az olajra. Legyen az csereperiódus vagy a kenőanyag kiválasztása.
Mannolt full szintetikust használok, az éves futásom ebben az évben 3200 km, az autómé meg 4500 km volt. Minden évben olaj és olajszűrő csere.
Ettől jobban - és nem ütöm-vágom a motort - jobban nem tudok rá vigyázni.
Neked nem is kell, mert az ER blokk a GPZ900 félbe vágása (1984) óta van folyamatosan fejlesztve és nem ismeretesek a gyengéi - szemben a Suzuki ezen "remekművével".
De hát minden motor az "első" fejlesztése... vagy nem? Nem a két végén van csapágyazva hanem három, nem két szelepes hanem négy (esetleg három vagy öt), szóval lehet azt mondani egy mostani blokkra, hegy ez annak a leszármazottja az meg a másiké?
Jo, itt mar a fingot reszeljuk.
Az S510 blokknak vannak konstukcios gyengesegei, amik az elodjenek nem voltak. Ezeknek a gyengesegeknek a kovetkezmenyeit lehet csillapitani az eloirtnak jobb tulajdonsagu olajjal es/vagy gyakoribb cserevel.
Szerintem lehet azt mondani, hogy a motorblokkoknal is van genealogia. Az mas kerdes, hogy tenylegesen javitanak-e rajta vagy hogy azt nezik a modellfrissiteskor, hogy mi az az alkatresz, ami indokolatlanul tuleli a tobbit.
Nekem ezzel az a bajom, hogy ezeket csak x felhasznalo sok tizen- szazezernyi kilometere utan lehet megtudni. Tehat a kovetkezo motornal lehet ezt a tudast kamatoztatni. Valoszinuleg itt lesz ertelme a nem uj, hanem az elozo reszelgetesenek.
Azert az elozo, egy generacioval oregebb Kawa blokkot visszasirom.
Pontosan onnan tudom. 22 eve van a piacon a VL800, a jenki forumok azzal vannak tele, hogy 60-80 ezer merfoldnel jonnek a bajok es keresik a keveset futott, donor blokkokat, mert a motorfelujitas nem eri meg. Itthon rohejesen draga motorok, az atlag 30-40 ezret futott es ketmillio korul kernek ertuk a hasznaltpiacon. Ott kint 2000-2500 dollar korul hasznalhato peldanyt kapni, 3000-ert mar megkimelt is akad - emiatt az 1500 dollar koruli motorfelujitas nem tul gazdasagos.
Az elodmodellje 85-tol ment a ketezres evek elejeig az USA-ban (nalunk a karbik miatt hamarabb kikopott) es nagyon jo hire volt a motornak, igaz a futomunek es a porlasztoknak sokkal kevesbe "orultek" .
A vazat es a koritest felhizlaltak, az elulso henger kipufogoszelepe a masik oldalra kerult, a kompressziot 10-rol 9.4-re csokkentettek es nehany apro reszletet megvaltoztattak.
Mivel a celkozonseg az a kapuzarasi panikos 40+ korosztaly, akinek egy Harley sokba kerul, de latvanyra es jelenletre igenylik a nagymotor optikat es hangot, ugyanakkor eselyesen egy evben 5-6000 km-nel tobb nem kuszik bele az oraba atlagosan, a 2.1MFt-s listaarba ennyi tartossag fert bele.
Ami az egy generacioval korabbi blokkot illeti, nos igen, nem mindig az ujabb a jobb.
Látod, amit írsz, az tökéletes lenne arra a cikkre, pontosabban azt követő polémiára, hogy a kéthengeres Hornetnek van-e létjogosultsága. De még mekkora!
A Kawa nem lett rosszabb, simán a környezetvédelmi előírások miatt eltűnt belőle a tűz egy része. (Nem, senkitől nem érdekel, hogy a 72 lóerőben mekkora lángok vannak.) ha lehetne egy nullkilométeres belőle, inkább az kéne, de nincs.
A "jobb" alatt nem feltétlen a minőségre céloztam. Én sem adnám oda egy VN900-ért a 800-ast, hiába injektoros és fiatalabb.
A Hornet esetén nem tudom, mire gondolsz. Amennyire én láttam, főképp azon morgolódnak a népek, hogy csak kéthengeres és ezzel a névvel sornégyet vártak.
A Hornet esetében az volt, hogy egyesek (sokak?) szerint ez nem is igaz Hornet, a Honda egyáltalán hogyan gondolja és meri... Pedig a gyár nagyon is tudja, mint ahogy azt is, hogy a motorvásárlók körében rendkívül csekély azoknak a száma, akik hiányolják a maradék két hengert, de külcsínben meg az aktuális trendeknek megfelelően tervezték kívánatosra az új masinát.
Mint ahogy te írtad.
Egyre több ember nem is érti a működésüket, nem is izgatja őket, hogy négy vagy kettő, egyszerűen egy jól kinéző kétkerekűvel akarnak dolgozni menni vagy kirándulni. A Hornet csak húzónév egyeseknél. Nálam már az sem. Mondjuk a CFMoto-nál jobban azért.
(Persze a Kínában gyártott, echte európai járgányok esetében újra kell gondolnom a világot. Tudom, európai mérnökemberek járkálnak a sorok között a Jangce partján épült gyárakban, tehát az a kínai az nem úgy kínai...)
Ebben speciel én is sáros vagyok, bár nem műszaki jellegű szokott lenni a kifogásom. Sokkal inkább az aktuális trend és az "adott irányba terelt" fogyasztók miatt szoktam kikelni a gyártók megoldásai ellen.
Nehez kerdes, mert a gyarto anyagi erdekei es fogyasztok kiszolgalasa egyszerre ellentetes is lehet meg azonos is. Azonos, ha azt veszik ami kell, ellentetes, ha olyant szeretnenek, ami rentabilisan nem megvalisithato. Az arany kozeput sem biztosan kozepen van, erre irtam akkor azt, hogy a gyartoknal sokkal jobb pszichologusok vannak, mint az egeszsegugyi intezetekben.
Mindezt azevtizedes mult vagy a millionyi eladott motor tapasztalataval megtamogatva.
Nem, nagyon nem egyformán jók hiába "teljesítenek" valamilyen normát, ezt lehet látni olyan járművekben amik kijelzik az olajhőt és a nyomást, hatalmas a különbség a gyártók olajai között, erről sok a tapasztalatom, épp most is lehet, hogy rossz cipőbe léptem, a legutóbbi olajcserét egyéb javítás miatt egy szervizben ejtettem meg ha már ott voltam, nem vol4 drágább mont ha magam csináltam volna na meg az olaj tudta mindazt amit előírtak, most 6000 van bennr és addig jó volt mert csendesebb lett a motor aminek örültem ellenben most a hidegebb időkben első indításkor kijön egy kis kék aladin és kicsit kb. 2-3mm a nívón csökkent az olaj ami eddig nem volt.......simán lehet, hogy ez az olaj kokszolódik és kezdi eltömíteni a dugón a lukakat......tehát hiába tudja amit kéne mégis ráfaraghatok........nagyon nem mindegy a gyártó.
"Az aktuális kritériumoknak nem felelek meg, nem vagyok motoros.
Se Instagram fiók, se "egyedi" bobber/café/scrambler, se Youtube csatorna...." Ez parádé! Szakadok a nevetéstől. 😅
Motul olajjal? A Belray meg a Mobil 1 jó olaj. Körülöttem pusztulnak a motorok a motultól. Van ismerős moci 200 ezer felett, nem is 1, de nem motullal. Ezért kérdeztem. Nagy a reklámja, és sok motorosnak ez az alap, holott kenési tesztekben az első 10-ben nem találtam. A szétszedjük, megvizsgáljuk 50000km-nél, az nem tartós teszt. Szerintem!
Általában az egyik legjobb visszajelzés az olaj minőségéről, hogy mikor kezd a váltó keményebben működni, pl. 2-ből vagy 1-ből üresbe tenni. Ez főleg nyáron kánikulában, városban. A motul, agip, shell, auchan oil ebben szélsőségesebb típustól függően. Sokan gondolják normálisnak ha 1500-2000km-rel olajcsere után keményebb lesz a váltó, pedig az kenés hiba. Ha ilyet tapasztalunk, olajat kell váltani!
Liqui Moly, Bel-Ray, Castrol, Elf. Ezekről van jó tapasztalat hosszútávú használatában. Motul-al Shell-el Agip-al van rossz hosszútávu tapasztalat. Motul-tól képes az xrv750, nx650, xl600-650 60e.-km-alatt lefeküdni. A shell-től agip-tól 4t nagy robogók 50e.km-nél zörgőssé válni. Ezeket tapasztaltam míg szervizeltem. Ezt a nálam megforduló tipusokkal kapcsolatban tudom csak állítani.
Ertem, koszonom az informaciot. Azert ez eleg lesujto szam, foleg akkor, ha hozzavesszuk, hogy a Transalp es az Africa Twin 52 fokos V-blokkja amugy agyoncsaphatatlan.
Nem vagyok Motul fanboy, nekem a Repsollal es a Mannol szintetikusaival van jo tapasztalatom (igaz nem az altalad emlitett tipusok reven, hanem Virago-Intruder-Vulcan-Shadow vonalon) annak ellenere, hogy ezeket se dicseri mindenki. A fentebb emlitett Motul 7100-at a Suzuki V2 kapcsan meg egy brit szakitol hallottam, aki kifejezetten Intruder-Marauder-Volusia-szexualis.
Mivel a lengyel Piotr Tester kenesi tablazataban elegge elol van a 7100, nem volt okom ketelkedni benne.