A fék munkahengerek karbantartása

A korosabb motorok munkahegereinél elö szokott fordulni olyan jelenség, hogy a karmantyúk hornyaiba egy kristályos szerkezetü kicsapodás jön létre, mely lehet valami aluminium oxid, vagy a fékfolyadék származéka. Ez annyit tesz hogy lecsökkenti a karmantyú hornyának átmeröjét a féknyereg öntvényében, így a karmanytú sokkal jobban ráfeszül a dugattyúra. Az én ismereteim szerint karmantyú keresztmetszete négyzetprofil. A horony van kúposra munkálva egy picit. Amikor a dugattyú kifele indul, a karmantyú belsö átméröje ráfeszül a dugattyú palástjára a keresztmetszete rugalmasan deformálódik (nyírás jön benne létre). Mikor a nyomás megszünik a karmantyú deformációjában tárolt rugalmas feszültség-energia (mint egy sima mezei rúgóban is) nyomja-húzza vissza dugattyút. Ha a fékbetét kopása miatt az elmozdulás nagyobb, akkor nyilván a karmantyú belsö felülete megcsúszik telje deformáció esetén, melyet a horony külsö oldalfala határol, és a dugattyú kijjebb csúszik, majd nyomás megszünesekor a karmantyú ismét visszahúzza dugattyút.

Azért is fontos, hogy a dugattyú vissza tudjon húzodni és minimális surlódással forogjon a tárcsa, mert ha hozzáér, akkor kagylósan kikoptathatja a tárcsát, mivel a tárcsának mindig van egy minimalis axiális/tengely irányú ütése. Ami annyit tesz, hogy körben nem lesz azonos a vastagsága, ez pedig ingadozó fékeröt-rázást okoz, mely csak tárcsacserével orvosolható. Méréseim-tapasztalataim szerint 1 század miliméter (0.01mm) már érezhetö, 0.015 mm már jelentös, és 0.02 mm -es kagylós kopás tárcsán már müszakin való eredménytelen részvételt eredményez a fékerö ingadozás miatt.

Ezért nagyon fontos a munkahengerek- dugattyúk tisztántartása.

Összeszereléskor létezik egy paszta amivel meg lehet kenni a karmantyút.

https://www.amazon.de/ATE-03-9...
...de van aki csak fékfolyadékkal keni meg...

Továbbá a fékbetét csúszkáit a féknyereg öntvényében is meg szoktuk kenni vékonyan rézpasztával.

Èrdemes tehát pl fékbetét csere alkalmával, komoly gondot fordítani a féknyergek állapotára. Sajnos nem elégséges, csak a kijáratott dugattyúk megtakarítása. Elöfordulhat, hogy a porvédö /karmantyú elötti palástfelületén a furatnak is ugyan úgy ott a szennyezödés ami a dugattyú felületén, és a belsö szennyezödésröl-elváltozásokról meg már beszéltem, hogy mire lehet számítani. Szóval néha érdemes atomjaira szedni az amúgy nem bonyolult fékrendszert. Eltakarítani, és friss fékfolyadékkal összeszerelni.
Maga a hornyok tisztítása sok esetben csak mechanikusan lehetséges. Figyelni kell, hogy lehetöleg az eredeti tömítö felületet ne karistoljuk össze. Néhány esetben érdemes felkészülni arra, hogy porvédöket, karmantyúkat is cserélni kell. Elhasználódnak, de van hogy megtágulnak, és nem lehet visszaszerelni öket a helyükre...A dugattyúkat polir-filckoronggal -polirpasztával szoktam fényesre polirozni.

Ha a bevatkozás eredményes, akkor a dugattyúk közel egyforma ellenállással mozgathatók, forgathatók. Teszt képpen meg szoktam fújni süritett levegös pisztollyal a már összeszerelt féknyerget, benne a fékbetéttel (vagy egy léc darabbal). Ilyenkor látni, hogy melyik mennyire késik esetleg a többihez képest.

Az üres fékrendszer feltöltése és légtelenítése kíván némi türelmet. Érdemes a teljesen visszanyomott dugattyúkkal összeszerelt féknyeregbe fékfolyadékot tölteni. Légtelenítéskor a légtelenítökön kivül a fittingeknél is meg-megnyitni a rendszert. Erösen ajánlott föfékhengernél ( tudjátok, a kormányon a "fömunkahenger" :-D a "köznyelvben) mindenképpen megnyitni, mert sok esetben ez a legmagasabb pontja a rendszernek, és sokszor oda szorul be légbuborék.

Azt szereném kihangsúlyozni, hogy a munkahengerek teljes vagy részleges szorulása az egyik gyökéroka a tárcsák rendelesen kagylós kopásának, deformációjának továbbá "teljesítményvesztésnek", a fékfolyadék idö elötti elöregedésének.
A tárcsa cseréje nem olcsó dolog, és szitén sok esetben be kell vetni jó pár trükköt, hogy egyáltalán le lehesen szerelni. A szegecselt tárcsáknál érdemes figyelni arra, hogy a szegecseknél se rakódjon tele szennyezödéssel, mert az is deformációt okozhat, de az már egy másik történet...

A hozzászolások lehetövé teszik, hogy a fent leirtakat kiegészítsétek, megerösíetsétek, vagy ellentmondjatok...