Engem is utolért a balszerencse megállt alattam a technika! Minden előjel nélkül természetesen...garázsban még pöccröff aztán (és mint kiderült szerencsémre) megálltam Tatabányán egy öt percre...leállítottam utána már nem bírta megtekerni az önindító a motort! Betoltam, beindult itt már éreztem hogy komoly baj van! Sajna mivel egy kis kerülővel mentem (akkor realizálódott bennem hogy tényleg baj van mikor már lekapcsolt a műszerfal) csak a város másik végéig jutottam onnan utánfutón ment haza a motor(ha nem állok meg tuti a semmi közepén rohadok le)!
Minden azt mutatta hogy nincs töltés...
Bár mint utólag kiderűlt egyértelmű és látható hiba okozta de én szépen végígmentem a service manualon.
Maga a töltés rendszeg szög egyszerű: állandó mágneses lendkerék forog egy álló tekercs körül ez egy három fázisú generátor három szál vezeték jön ki belőle ez a három vezeték bemegy a feszültség szabályzóba mint váltóáram és onnan két vezetéken már rögtön megy az akkura mint szabályzott egyenáram.
Maga a szabályzást egy IC végzi méghozzá úgy hogy tirisztorokkal rövidre zár két-két fázist és a felesleges áramot elfűti. Ritka primitív és idióta megoldás ráadásul bölcsen be van rakva a segédvázra a farokidom alá hogy még véletlenül se hűtse a menetszél. Gratulálok a japán mérnököknek...
Egyszerűségéből adódóan ha nem forog el/esett le a lendkerék vagy a mágnesek, nem szakadt vagy menet/testzárlatos a generátor, jó a fesszab nincs megszakadva vagy letestelődve egyik vezeték sem jók a csatik és össze is vannak dugva meg persze jó az akku akkor működnie kell!
Nekem korrózió miatti kontakthiba miatt elégett az egyik fesszab vezetékem(szép zöld meg fehér volt a csatiban lévő érintkezőkkel egyetemben) és pár centi hosszan leolvadt a motor kábelkötegében lévő egyik vezetékről is a szigetelés (az is szép zöld volt főleg közvetlen a csatinál)....sérült vezetékek és a csatlakozók cseréje után tökéletesen működik!
Hibakeresés:
-Mérj töltést járó motornál refivel 5000es fordulaton: kihittevolnami nincs töltés
-Generátor csati széthúz minden két kivezetés között ellenállás mérés: ez tökéletes szép szimmetrikus mindenhol ugyan annyi
-Generátor minden kivezetése és a test között ellenállás mérés: végtelen tehát nincs testzárlat még mindíg jók vagyunk
-Járó motornál generátor minden két kivezetése között 5000es fordulaton legalább 65V váltóáramnak kell lennie: ez tökéletes bőven meghaladja és minden kivezetés között ugyan annyi
-Fesszab jön itt már megvolt a hiba: vezeték elégve csati szétolvadva
-Táblázat szerint multiméterrel dióda vizsgáló állásban adott kivezetések között mérni lehet a diódák nyitófeszültségét: ez szerint jó a fesszab (és tényleg)
Csatik hálisten Bárdiban beszerezhetőek filléres tétel a bele való tűzősarukkal egyetemben bár ezek nincsenek a Bárdiban ami kicsit vicces...
Sérült vezetékeket kábelkötegből kibontottam a már ép résznél elvágtam jóminőségű sodort rézvezezékkel tolódottam forrasztással majd lezsugorcsöveztem.
Tűzősarukat forrasztottam majd zsugorcsöveztem csatlakozók végét korrózióvédelem céljából hőálló szilóval lezártam csatikat telefújtam WD40el majd összedugtam. Kábelköteget bandázsszalaggal visszazártam. Csati egyetlen nem használt pólusán kicsi fehér kábelkötegelővel biztosítottam a csatit. Ennél sokkal többet nem tudtam tenni a gyári megoldást még így is messze felülmúltam... Talán még nézek egy méretileg passzoló PC ventit a fesszabra biztos ami tuti alapon (nincs hangulatom máshova rakni a fesszabot).
Lényeg a lényeg ismét tanultam valamit, kevesebb mint 500Ft-ból röpképessé tettem a sárkányt és megvolt az alkotás öröme is!