A cikk az OnRoad-ról van, itt tudjátok olvasni:
http://onroad.hu/2018/03/02/a-vilag-legnagyobb-motorkerekparja-gunbus-410/
Alap adatok:
410 ci in = 6700 ccm
V2-es 45 fokos hengerszöggel
350 lóerő és 710 Nm 1900-as fordulat környékén
650 kg önsúly
Németországban készül, V2-es motor hajtja, de lökettérfogata alapján az még V8-asnak is nagy lenne. A Gunbus 410 minden paramétere brutális.
A napokban jelent meg egy kis válogatásunk a 2018-ban szériában gyártott és Európában kapható legnehezebb motorokról. Egyik olvasónk hívta fel figyelmünket egy igazi különlegességre. A németországi Eppingenben található Leonhardt Manufacturing üzemében ugyanis hosszú évek óta készül egy Gunbus 410 névre hallgató kétkerekű, amely paramétereiben nagyjából mindent felülmúl a motorok világában. Persze azt most az elején szögezzük le, hogy értelme nem sok van, de a puszta műszaki adatoktól is leesik az ember álla. És porrá törik.
Clemens Leonhardt mindig is a különleges műszaki kihívásokat kereste. A kétezres évek első évtizedében megálmodta a valaha volt legnagyobb, legextrémebb motorkerékpár megépítését. 2008-ban bemutatta a nagyközönségnek az első prototípust, 2009-től pedig saját állítása szerint szériában gyártják a brutalitás két keréken guruló szobrát – ők maguk is szobornak nevezik, ami némileg utal a valós használati értékére. Na de mit tudhat a Gunbus 410, amikor van a világon Boss Hoss is?
Brutális paraméterek
Induljunk az erőforrástól. A 410-es szám köbinchen értendő. Átszámolva ez bizony nem kevesebb, mint 6’728 köbcenti! És igen, ez tényleg egy 45 fokos hengerszögű V2-es. Furata 176, lökethossza 156 milliméter. Hengerenként két szelepe van, amelyek csekély 70 milliméter átmérőjűek. Elég undorító számok, mi? A teljesítményt nem adják meg – V2-eseknél a kutyát nem érdekli -, de az 1’900-as fordulaton leadott maximális forgatónyomatékot igen. 710 newtonméter. Elég lesz?
Ezt az erőt már a váltóhoz sem lehet akármivel eljuttatni. Három tárcsás, szinteres kuplung továbbítja a borzalmas nyomatékot, amely 14 centi átmérőjű és természetesen hidraulikusan működik. A váltó három sebességes szekvenciális, és van hátramenete is. A fizikai paraméterek megismerése után senkinek nem lesz kérdéses, hogy ez elengedhetetlenül lényeges részlet… Már a blokk is gigantikus tömegű lehet, de az az acélcsövekből készített váz sem képviselhet kis súlyt, amely ezt képes összetartani.
A Gunbus 410 teljes tengelytávja 2’410, teljes hossza 3’450 milliméter. Jellemző a dimenzióira, hogy a kép alapján tök alacsonynak tűnik a nyereg, pedig még az is 80 centire van a talajtól. És hogy ennyi vas mennyit nyom a mérlegen? 650 kilót. Hogy feltankolva, vagy szárazon, az nem derült ki – de lehet hogy nagy jelentősége már nincs is. A fékek nincsenek túlméretezve: elöl kettő, hátul egy darab 310-es tárcsa állítja meg a rettenetet.
A Gunbus 410 úton tartását semmilyen nagy szériában gyártott abroncs nem tudná ellátni: a német Rigdon cég speciális gumijai feszülnek a felniken. Hogy kanyarodni hogy lehet ezzel a szörnyeteggel, az nagy kérdés – ahogy a valós felhasználási területe is. Ára nagyjából 90 millió magyar forintnak felel meg, így – bár a gyártó sorozatban készített cuccnak titulálja – kis esély van rá, hogy népmotorrá váljon.