Talán neked is feltűnt már, hogy azonos típusú motorokon is igencsak eltérő időközönként kell láncszettet cserélni. Hiába az egyforma gépek, az ápolás módja és a tulajdonos jobb csuklója igencsak meghatározza, mennyit fut el egy szett. Mivel drága, nem ritkán 70-80 ezer forintba kerülő mulatságról van szó, érdemes átnézni, miként tolhatod ki az élettartamát.

Bízd a profikra!

Mielőtt azonban az ápolásra terelnénk a szót, lássuk, mi a teendő, ha már annyira megnyúlt a lánc, hogy muszáj lecserélned! Ez általában nem úgy történik, hogy nem tudsz már feszíteni rajta, hanem ún. egyenetlen nyúlást tapasztalsz. Könnyen felismerheted a jelenséget, mert ilyenkor a gép lassú, egyenletes tempóval haladva is rángat kissé, és a kereket forgatva szinte centiről-centire más feszességet mérhetsz az alul futó szálon.

lancapolas-lancszett-csere-1563
Hátrafelé lehúzva a lánc csak alig távolodhat el a lánckeréktől. Ha átlátsz a két alkatrész között – ahogy itt is – az már csereérett…

Az egyenetlen nyúlás miatt nehézkessé válhat a szűk fordulók teljesítése, mivel azonos gázálláson is „darabosan” megy a motor, ráadásul az első lánckerék tengelyét is megviseli, ha így használod a vasat, vagyis érdemes mielőbb lecserélned. Az új szett felpattintása nem tűnik nagy ördöngösségnek, de ahogy a többi munkafolyamatnál, itt is az apró részleteken múlik, hogy sikertörténet vagy csak bosszúság lesz-e belőle…

lancapolas-lancszett-csere-1564
A motor a helyén, gondosan rögzítve - indulhat a munka!

Mivel a felszerelés jellemzően 1-2 órás művelet, érdemes szakemberre bízni a dolgot, hiszen a csekély plusz költségért cserében biztos lehetsz benne, hogy a száz vagy még több ló által tépett láncod helytáll majd a gyakorlatban. Mi a XI. kerületben található MFmotors-hoz látogattunk el, ahol korra és márkára való tekintet nélkül várják a kétkerekűeket és tulajdonosaikat. A 2010 őszén életre hívott szervizben teljes körű javítással foglalkoznak a srácok, s kiemelt márkájuk a Kawasaki, amelynek egyben hivatalos szervize is a Kondorosi úton kialakított műhely.

A munkálatok közben magam is megbizonyosodhattam róla, hogy a kezdetektől folyamatosan fejlesztik szervizüket – no meg tudásukat -, hogy naprakészen állhassanak a motorosok rendelkezésére. Nem mellesleg maguk is motoroznak, sőt, versenyeznek is, aszfalton és terepen egyaránt, s jelenleg hárman látják el a motorok körüli teendőket.

Elő a szerszámokkal!

Az összeszokott trió jól látható harmóniában gördíti fel a Hondát a munkapadra, rögzítik a gépet, s azzal kezdetét is veszi a munka. Jöhet a sarokcsiszoló – leánykori nevén kisflex -, de a közhiedelemmel ellentétben nem a lánc elvágásához van rá szükség. Egyszerűen lecsiszolják vele a patentszem külső felét, s utána egy mozdulattal „nyitható” is a körkörös lánc. Persze előtte fontos meggyőződni arról – teszik hozzá az új alkatrész kicsomagolása közben – hogy a rendelt portéka passzol-e a motorhoz, nehogy túl későn derüljön ki: ez a gép a következő alkatrészes fuvarig biztosan nem mozdul innen…

lancapolas-lancszett-csere-1561
Meggyorsítja a cserét, ha kéznél van egy sarokcsiszoló. Ha mégis otthon cserélnél láncot, mindig add meg a tiszteletet a munkának, s használj védőszemüveget és kesztyűt a művelethez!

Amíg a kezek dolgoznak, a beszélgetés sem áll meg, és szóba kerül, hogy milyen apróságokon is múlik, hogy miként halad a munka. Kiderül, hogy sokat segíthetsz magadnak – és persze a szervizben dolgozóknak -, ha letisztított géppel állítasz be, hiszen így ők nem a sártól, kosztól ragadó motoron matatnak majd csere közben. Arról nem beszélve, hogy a tiszta és részben megbontott vason az apróbb hibák, sérülések is könnyebben észrevehetők, melyeket az értő szemek minden bizonnyal ki is szúrnak a csere során.

lancapolas-lancszett-csere-1562
A hátsó lánckerék leszedéséhez ajánlott, míg az elsőhöz szinte elengedhetetlen a légkulcs használata

Közben, ahogy a képeken is láthatod, lekerült a Hondáról a szett három alkotóeleme, azonban ezzel nincs vége a teendőknek, már ami az eltávolítandó dolgokat illeti. Ugyan nem látszik, hiszen burkolat takarja, de a kosz és a láncspray általában masszív zselévé áll össze a kihajtás fedele alatt, ezért a következő lépés, hogy fémtiszta legyen minden, ami csak kapcsolódik a hajtáshoz. Ha a rejtett zugokból is sikerült eltávolítani a koszt, kezdődhet az összerakás, ami szintén szakértelmet és szerszámokat igényel, elvégre nem mindegy, milyen nyomatékkal húzzák meg a lánckerekek csavarjait, anyáit, s ez csak az első a spéci fogások sorában.

lancapolas-lancszett-csere-1558
A távtartók és a szűk hely – no meg a féknyereg betétei – miatt a kerék felrakása gyorsabban megy „négykezesben”. Jól jön ilyenkor egy segítő, mert egyedül igencsak bajos visszaoperálni a felnit

A láncot ugyanis nem végtelenítve kapja az ember – szerencsére -, hanem ún. nittszemmel, melyet egy célszerszámmal préselnek össze, miután helyére került a szett, és a hosszúsága is megfelelőnek bizonyult. A nittelő megvásárlása nem túl nagy befektetés, de használata nem olyan egyszerű, mint elsőre tűnik. Könnyű túlerőltetni, amivel akár tönkre is teheted az első használat alkalmával, sőt, egy óvatlan mozdulattal simán széttrancsírozhatod a tömítőgyűrűket, ami szintén a lánc élettartamának rövidülését eredményezi…

lancapolas-lancszett-csere-1557
Talán apróságnak tűnhet, de a kis kapocs – a nittszem – az egész lelke. Hihetetlen, de volt olyan, aki a helyén, kézzel ellentámasztva próbálta elkalapálni, majd a sokadik kudarc után hívta fel a szervizt…

Fontos, hogy a frissen felrakott szett az első időkben viszonylag hamar utánaállítást követelhet, ezért figyeld, ellenőrizd rendszeresen a lógását! Az első ilyen állítást követően viszont sokáig szolgál majd, de az, hogy pontosan meddig is, csak rajtad múlik! A következőkben ezért arról mesélünk, hogy milyen praktikákkal tudod meghosszabbítani a láncszett élettartamát.

Ördögi részletek

Számos mendemonda, városi legenda kering a láncápolás és -tisztítás körül. Jellemzően a féktisztító, a benzin, a WD-40 és a gázolaj merül fel az ilyen beszélgetések során, gyakran túlmisztifikálva az egyes anyagok jelentőségét. Ezért arra kértük a szerviz vezetőjét, Mihály Ferencet, hogy saját gépén mutassa be, mire is van szükség a gondos karbantartáshoz.

lancapolas-lancszett-csere-1555
Első lépés az alapos tisztítás. Ehhez speciális sprayre, vagy a 8-900 Ft/liter áron kapható petróleumra lesz szükséged, no meg egy hagyományos ecsetre és egy, a folyadékot felfogó műanyag edényre

Fontos, hogy legalább minden 4-5 ezer kilométerenként tisztítsd ki a láncot! Ehhez használhatsz speciális sprayt is, de a tiszta petróleum és egy ecset ugyanúgy megteszi. Ügyelj rá, hogy a lecsöpögő folyadék ne szivárogjon a talajba, mindig fogd fel valamilyen edénybe, és az összegyűlt lét add le a legközelebbi benzinkúton!

Ha alaposan átmostad, jöhet a víz – de nem nagy nyomással! -, majd sűrített levegővel kifújatás, szárazra törlés, és ha szükséges, újra ugyanez a hármas. Miután teljesen tiszta lett a lánc, alaposan fújd be! Persze ez sem mindegy, hogy ez miként is történik…

lancapolas-lancszett-csere-1554
Ha csak teheted, ne a hátsó lánckerékre permetezd a sprayt! Sokkal hasznosabb, ha felülről fújod be, és az sem mindegy, hogy túra előtt vagy után teszed mindezt

Akkor jársz el a legkörültekintőbben, ha az alul futó szálat oldalról-felülről egyenletesen bepermetezed, közben egy kartonlapot mögé tartva, hogy ne koszold össze a talajt és a gumiabroncsot. S a végére egy fontos tipp: mindig a túra után közvetlenül, melegen fújd be a láncot! Sokkal könnyebben eljut így a kenőanyag a csapokhoz, és a ragacs így nem keni össze a felnidet sem. Biztos lehetsz benne, ha így jársz el, a Te szetted is sokáig szolgál majd, hiszen az erősebb motorokon sem ritka a 30-40 ezer kilométert teljesítő alkatrész, igaz, ehhez tényleg gondosan kell ápolni a frissen felszerelt láncot.