Sokáig csak hatszáz köbcentisnél kisebb, illetve kilencszázasnál nagyobb soros négyhengeres gépeket kínáltak a gyártók ebben a kategóriában, de manapság már szinte mindegyikük modellpalettáján megtalálhatók a 750 köbcenti körüli masinák is. Az a százötven plusz köbcenti első olvasatra talán nem tűnik olyan "hű de nagy" különbségnek, de a valóságban komoly többleterőt biztosít egy hatszázashoz képest, s ez éppen elegendő ahhoz, hogy ne kelljen állandóan a felső tartományban visíttatni a sornégyeseket.
A Suzuki az egyetlen, aki máig életben tartja 750-es sportmotorját, tehát kézenfekvő volt, hogy előbb-utóbb lehámozzák róla az idomszettet, az utcai használat igényei szerint áthangolják a blokkját valamint az egész csomagot egy kicsit költséghatékonyabbá varázsolják, ahogy az egy csupasz változathoz illik. Ez lett a tavaly bemutatott GSR750, amely dizájn szempontjából maximálisan felülmúlta a várakozást! Itt muszáj egy kicsit kitérnem a vonalaira, ugyanis akárhol állok meg vele, mindig feltűnést kelt, pedig nincs rajta sem üvöltő kipufogó, sem egyéb figyelemfelkeltő kiegészítő, teljesen széria állapotban maradt. Motorosok - és a motorozás iránt érdeklődők - sokszor oda is jönnek kérdezgetni, beszélgetni. Általában a kipufogó alakját dicsérik, de kaptak már jó pontot a lámpatestek és az idomok éles formavilága is. Kritika a zártszelvény hátsó lengőkart érte - ez sokaknak szemet szúr - viszont az acél hídváz teljesen úgy fest, mintha alumínium öntvény lenne.
A mindennapos használatra visszatérve, jó ötlet volt átmenteni ezt a zseniális blokkot egy utcai változatba, hiszen a közúton nyomatékból motorozunk, a háromnegyed literes erőforrás pedig pont annyival tud többet a hatszázasoknál, hogy kényelmesen eltologasson alulról. Nem tépi le a karunkat, de bőséges, magabiztos erővel tol már 4000-től és minden bizonnyal a legfinomabb járású soros négyhengeres a kategóriában, sőt úgy általában véve is az egyik legselymesebb járású motor.
Gázreakcióját tekintve a GSR blokkja épp csak egy hajszállal pontatlanabb, mint GSX-R matricás, műanyag ruhába öltöztetett testvérének négyhengerese, de még így is a kategória legjobbjai közé tartozik. Nem véletlen, hiszen a GSR750-ben is a jól bevált, rendkívül precíz működésű SDTV dupla pillangószelep-sor dolgozik. Legjobban egykerekezés közben lehet tesztelni a gázreakciót. Ha pontatlan, vagy durva, akkor nehéz feladat a gázzal "egyensúlyozni", ha viszont gyorsan és finoman reagál, akkor nem. A GSR-é kellemesen közvetlen, és ez olyannyira magabiztossá tett, hogy még az ülésre is felálltam (vagy inkább felguggoltam...) egykerekezés közben, pedig ezt korábban sosem próbáltam.
A GSR750 egykerekezési tudását kiváló francia kollégáink a Moto Journaltól igazán professzionális módon mutatják be: tavaly forgatták ezt a zseniálisan jópofa kisfilmet egy stunt rider, Matt Mekatrix főszerelésével. A nem mindennapi trükkök kivitelezhetőségének érdekében a hátsó 42 fogas lánckereket családi pizza méretűre cserélték, de ez semmit sem von le a produkció értékéből.
Előbbiek tudatában meglepődve olvastam az egyik neves szaklap elismert német kollégájától, hogy szerinte "a GSR-t szinte csak erőszakkal lehet egykerekezésre bírni." Érdekes, nekem nagyon nem úgy tűnik, sőt! A finom gázreakciójú blokk alsófordulati nyomatékát kihasználva 4000-es fordulat környékén könnyedén felkuplungolható az első kerék a levegőbe, épp olyan magasra, amilyenre csak szeretnénk. A GSX-R-ekre is jellemző kiváló egyensúly, azaz a két kerék közötti 50-50 százalékos súlyelosztás, az otthonos üléspozíció és a finom reakciójú gázadagolás kiválóan segíti a mutatványozó motorost, hogy megtalálja a számára ideális magasságot. Szintén sportmotor felmenőjétől örökölt jó tulajdonság a könnyedén, szinte észrevétlenül kapcsolható váltó, így keréken is gond nélkül felgangolhatunk, ha megtaláltuk a megfelelő egyensúlyt.
Vadulás szempontjából tehát jól vizsgázott a GSR750, agresszív vonalai egy barátságos, könnyen kezelhető és jól kiegyensúlyozott motort rejtenek, legyen szó egy- vagy két keréken haladásról. Jövő hónaptól az általános használatával kapcsolatos tulajdonságait boncolgatjuk.