Akik jártak már a hazai létesítmények valamelyikében, bizonyára találkoztak olyan hobbimotorosokkal, akik nem voltak száz százalékig tisztában az ilyen helyen alkalmazott írott és íratlan szabályokkal. Elég, ha a fel- és levezetőkörben "turistaként" andalgó próbálkozókra gondolunk, de általános probléma a fel- és lehajtás jelzésének hiánya, vagy éppen nem megfelelő alkalmazása, hogy az egyes zászlók pontos jelentését ne is firtassuk.
Ezért hát ideje volt egyfajta minimumkorláthoz kötni az akár csak gyakorlást szolgáló pályahasználatot, és a télen felmerült ötletek között az szerepelt, hogy csak sportorvosi vizsgálat, egy jelképes összegű díjfizetés és a minimumvizsga sikeres teljesítése után körözhessenek az utcai motorosok - legyen szó akár csak néhány percnyi próbálkozásról vagy futómű-ellenőrzésről valamelyik kisebb vidéki pályán. A fenti háromlépcsős csomag a "T licenc" elnevezést kapta.
A motorosok között általános ellenállást váltott ki a felvetés, mondván, így is túl sokan választják hazánk szerpentinjeit "térdelésre", ahelyett, hogy biztonságos körülmények között, forgalom elől elzárt aszfaltcsíkon fejlesztenék tudásukat. Az ilyen szigorítások pedig - elvileg - tovább ritkítanák a csekély számú próbálkozót, ami akárhogy is nézzük, nem tenne jót a hazai motoros életnek. Így aztán napvilágot látott a Facebook MAMS Gyorsasági csoportjában egy bejegyzés, mely szerint "A MAMS Gyorsasági Szakág a "T" hobbi licenc általános, minden motorosra kiterjedő részének idei (2014-es) bevezetésének elhalasztása mellett döntött... Az biztos, hogy aki BÁRMILYEN formában versenyezni akar annak KELL majd licencet váltani. Aki csak körözgetni akar vagy vezetéstechnikai oktatáson vesz részt egy versenypályán annak nem. Minimum vizsga viszont mindenkire nézve kötelező lesz!"
A bejegyzést olvasva további kérdések merültek fel, melyekre mielőbb választ szerettünk volna kapni, hiszen az időjárást látva heteken belül pályára léphetnek az első bátrabb próbálkozók, de még maguk az üzemeltetők sem tudják pontosan, milyen feltételek alapján engedhetik fel a motorosokat, vagy egyáltalán változott-e bármi a múlt őszi utolsó gyakorlás óta. Tollat ragadtunk hát, és megkerestük az ügyben illetékes Magyar Motorsport Szövetséget, hogy első kézből kapjunk pontos információt a tervezett változásokról. Fekete János gyorsasági szakágvezető sürgető teendői ellenére is rendelkezésünkre állt, és az olvasók által feltett kérdésekre felelve felvázolta, miért is szolgálja valójában a motorosok érdekeit a MAMS által összeállított tervezet.
- Miért van szükség a versenyen nem induló motorosok ún. minimum vizsgájára, milyen célokat szolgál az intézkedés?
- A versenyeken nem induló motorosoknak azért van szüksége minimum vizsgára, mert a pályabírók és a motorosok között a kommunikáció zászlójelzésekkel folyik, s ezek jelentésével nem minden motoros van tisztában. Továbbá a pályákon való viselkedést sem árt ha elsajátítják, hiszen nem egyszer előfordult, hogy egy balesetet szenvedett motoros mellett megálltak, saját motorjukat letámasztva a pálya igencsak veszélyes szakaszán... Minden évben több olyan eset merül fel, ami azt bizonyítja, hogy az egyszerű pályázó nincsen tisztában sem a zászlójelzésekkel, sem a pályán való viselkedés szabályaival, bár az igazsághoz hozzátartozik, hogy a futamokon induló hobbiversenyzők között is akad olyan, akinek lenne mit bepótolnia...
- Várhatóan milyen formában kell a tudásukról számot adni a motorosoknak és milyen költséggel jár a vizsga, illetve az igazolás kiállítása?
- A tudásukról interneten elérhető webes felületen adhatnak számot egy harminc kérdésből álló teszt segítségével, melyből legalább 90%-ot, azaz 27-et kell teljesíteni. Amennyiben megbukik valaki, akkor két napig ki van zárva a tesztből, amely időt a tanulásra fordíthatja.
- Milyen témaköröket érint majd a kérdéssor?
- Kétféle kérdéssor található a teszten, egy a versenyzőknek és egy a pályán körözgető hobbimotorosoknak.
- Hogyan tudják nyomon követni - akár a motorosok, akár a pályatulajdonosok -, hogy ki rendelkezik ilyen pakszussal?
- A pályatulajdonosok kód segítségével férnek hozzá a vizsgaeredményekhez, online ellenőrizhetik, hogy ki tett sikeres vizsgát.
- Milyen plusz költséget jelent ez a nem versenyzőként pályára lépő hobbimotorosoknak?
- Természetesen a procedúra díjmentes, hogy ezzel is megkönnyítsük az engedély megszerzését, és a pénz ne lehessen akadálya a sikeres vizsgatételnek.
- Az írástudatlan, 5-6 éves versenyzőpalánták miként szerezhetik meg a pályázáshoz szükséges igazolást?
- A gyorsasági szakágban a versenyen kívül pályára lépő motorosok között nem jellemző ez az életkor, de egyéb területeken, például a versenycélú licenc megszerzése miatt szükséges megemlíteni, hogy az ilyen korú motorosoknak jelenleg is külön oktatást tartunk.
- Felmerült a MAMS Gyorsasági csoport Facebook oldalán, hogy "aki csak körözgetni akar egy pályán, vagy vezetéstechnikai oktatáson vesz részt, annak nem kell (T) licencet kiváltani, a minimum vizsga viszont mindenkire nézve kötelező lesz!" Ezek szerint a zárt versenypályákon tartott vezetéstechnikai oktatásra érkezőknek is rendelkeznie kell ilyen vizsgával? (Több helyen a pályamotorozással nem összefüggő tréninget tartanak, erre irányult a kérdés.)
- Erről komoly szakmai vita alakult ki, és jelenleg még nincs végleges döntés. A következő lehetőségek közül kell választanunk:
1. Minden pályamotorosnak kell rendelkeznie minimum vizsgával.
2. Minden pályamotorosnak kell rendelkeznie minimum vizsgával és biztosítással.
Nem titok, jómagam az utóbbi mellett kardoskodom, hiszen csak a licenccel rendelkező motorosok köthetnek a pályára is érvényes biztosítást, amivel csökkenthetik az esetleges balesetkor felmerülő költségeiket. Sajnos a szakmai vita még folyik és ebben egyelőre nem jutunk dűlőre. Véleményem szerint, ha a motorosok nem viselkednek felelősséggel egymás és a saját biztonságuk iránt, nekünk kell meghozni azokat a szabályokat, amik biztosítják ezt. Visszatérve a kérdés második felére: ha a vezetéstechnikai tréning zárt versenypályán folyik, akkor oktatás közben is kell lennie pályabíróknak, így igen a válaszom a kérdésre, a vezetéstechnika sem lehet kivétel. Erre a legjobb példa a Hungaroring, ahol pont a múlt héten volt egy megbeszélésünk arról, hogy az induló motoros iskolájuk és a MAMS hogyan tudna együttműködni ebben a kérdésben. Látni kell, hogy az intézkedés célja kettős. Egyrészről szeretnénk, ha felkészülten lépnének pályára a motorosok, hiszen ez közös érdekünk. Másrészről a szövetséget is védenünk kell, hiszen ha végzetes baleset történik egy nyílt napon, előbb vagy utóbb a MAMS-nál köt ki az ügy, így egyszerűen muszáj legalább egy minimális feltételrendszert megállapítani, melyet be kell tartatni a pályák üzemeltetőivel. Persze az is egy lehetőség, ha erre nemet mondanak, de akkor egy ilyen incidens után számítaniuk kell rá, hogy a hiányos biztonsági felszerelések miatt elővehetik őket a vizsgálat során, hiszen éppen azért alkottuk meg ezt a keretet, hogy minimálisra csökkentsük a zártpályás motorozás során előforduló baleseteket és súlyos sérüléseket.
A válaszokból jól körvonalazódik, hogy milyen célt is szolgál az intézkedés, s már csak az a kérdés, hogyan fog működni a gyakorlatban? Az időjárás előrejelzést látva heteken belül megkezdődhet a valódi motoros szezon, ezért egyre égetőbb probléma, hogy pontosan milyen feltételekkel léphetnek pályára azok, akik versenyen kívül, csupán kedvtelésből motoroznának valamelyik hazai ringen. Ezért a későbbiekben még visszatérünk a témára, a gyakorlatban is kipróbálva, hogy miként zajlik az ún. minimum vizsga, és pályára is lépünk a frissen szerzett igazolással...