A pályamotorozást ellenzők leggyakoribb indoka, hogy drága mulatság, ezért ők inkább valamelyik hegyi szerpentinen koptatják a drága hátsó gumit, vagyis "eltankolják" az árát. Nos, tény, hogy pénzbe kerül, ha fel szeretnél menni néhány húszperces etapra valamelyik aszfaltcsíkra, de a mai benzinárak mellett az sem elhanyagolható költség, mire eljutsz Mátrafüredre, Orfűre vagy éppen Csesznekre. Persze ott sem száguldozhatsz kedvedre, hiszen az első gyorshajtás csekk összegéből jó pár hétvége kijönne a ringen, arról nem beszélve, hogy a száguldás élményét könnyen tönkreteheti a rossz minőségű aszfalt, a túlzottan nagy forgalom vagy éppen az a hamburgeres zacskó a kanyar közepén, amit az előtted haladó autóból dobtak ki az imént...

Az is a pályázás mellett szól, hogy amikor véletlenül elnézed a kottát, és megvan a baj, akkor nem a szalagkorlát állít meg, hanem a tágas bukótérben lesz időd és helyed magadhoz térni - jó esetben mindenféle sérülés nélkül. És ha mégis bajod esne? Az árok szélén fekve végtelennek tűnő negyed órák telnek el, mire kiérkezik egy mentő, ellentétben a szervezett pályanapokkal, amikor tőled méterekre vár a felkészült személyzet.

Kakucsring
A Kakucsring és a hasonló kisebb pályák élvezetesek, olcsók, de ott főleg a 125-ös és 250-es gépek érzik magukat elemükben - a literes utcai vasakkal érdemesebb valamelyik nagyobb létesítményt megcéloznod

Nem tartozik a közvetlen előnyök közé, de a nyílt napokon már az első alkalommal szembesülsz vele, hogy te vagy a leggyengébb láncszem, amikor ötven-száz lóerővel karcsúbb gépek fognak lehagyni, jelezvén: jó helyen jársz, hiszen van miben fejlődnöd. Lássuk hát, milyen pályák várnak itthon!

Hungaroring

A közel négy és fél kilométeres kör az átlagnál szélesebb, mivel alapvetően a négykerekűek számára épült. A betonozott bukótér hasznos lehet a kanyarok külső ívén, hiszen egy elnézett féktáv után nem kell a sóderágyban evickélned, egyszerűen visszatérhetsz a pályára. Több helyen 200 km/h feletti sebességgel haladsz, a célegyenesben pedig a 250 km/h-t is elérheted a visszafordító előtt, vagyis a pontos és határozott féktávokra is megtanít az egykor MotoGP futamokat is vendégül látó Hungaroring.

Hungaroring
Egy hatszázas géppel már nem okozhat gondot a közel 800 méter hosszú célegyenes...

Ha nincs pénzed vagy időd egy egész napot rászánni, akár húszperces etapokra is felmehetsz körözni - ez 5 000 forintba kerül alkalmanként, illetve 18 000 Ft a 4x20 perces bérlet ára.

Pannonia-Ring

A Hungaroringnél némileg hosszabb, tizenegy jobb és hét balkanyarral tarkított aszfaltcsík. A közel 13 méter szélességű ringet kimondottan motorosoknak tervezték, jó vonalvezetésű, lendületes pálya, kevés helyen kell durván a fékbe markolnod. A bukóterek itt nem aszfaltozottak, a szegélyköveket pedig festett szegélyvonal helyettesíti. Ez utóbbi olyan jól tapad, hogy nyugodtan használható ledöntött motorral is.

Hungaroring
Csak kóstoló: a tömeg miatt az ingyenes alkalmak (PL. Lime Party) nem hasonlíthatók a fizetős nyíltnapokhoz, de remek lehetőségek, hogy belekóstolj az izgalmakba

Néhány ponton 200 fölé is gyorsulhatsz, a célegyenesben nagyjából 220-240-es tempónál kell féktávot venned. Mivel kimondottan motoros pálya, ezért hetente több nyíltnap is van a kétkerekűek számára, jellemzően 80-120 EUR a napi motorozás költsége. A Sárvár melletti Pannonia-Ring Budapesttől nagyjából kétszáz kilométerre található.

Euroring

Mindössze 2750 méter hosszú, de több mint tíz méter széles a Kecskemét közelében található Euroring. A pálya rövidsége miatt a Hungaroringhez hasonló célegyenest hiába is keresnénk, de éppen ezért már egy négyszázas motorral is jó időt futhatsz - a lóerőnél sokkal fontosabb a jó futómű és persze a vezető tudása. A költségek is visszafogottak, az esti motorozásra például már 6 000 forinttól benevezhetsz.

Hungaroring
Ha nem tudsz elszakadni az utcai versenyzéstől, arra is van megoldás: Balassagyarmaton lezárt utakon teheted próbára magad és a motorod

A következő részben szomszédolni indulunk, megnézzük, hogy milyen feltételek mellett próbálhatod ki az Alpok-Adriáról vagy éppen a MotoGP közvetítésből ismert külföldi pályákat, és mit érdemes tudni róluk.