Mindössze 1611 méteres magasságával nem kelhet versenyre a Dolomitokkal a Szlovénia nyugati részén fellelhető Vrsic hágó, mégis kimondottan izgalmas, kihagyhatatlan célpont a motoros túrázók számára. A hely jellegzetessége, hogy számozott hajtűkanyarjait macskakő borítja, ami elsőre akár ijesztő is lehet, hiszen elég pár csepp eső, hogy a fordulók hirtelen csúszóssá, vizessé váljanak, ezért ilyen időben fokozott óvatosságot igényelnek a visszafordítók. Hogy miért nem cserélik le az ósdi megoldást? Nos, pár évtizedet vissza kell ugornunk az időben a rejtély megoldásához...

triglav
Végtelen kanyarkígyó várja a motorosokat az osztrák-szlovén-olasz háromszögben

Az Isonzó völgyében

Az első és a második világháború nagy ütközetei is elérték a Triglav Nemzeti Parkot, és ezen belül a Vrsic hágót, hiszen a jelenlegi Szlovén-Olasz határon számos híres ütközet zajlott. A világháború idején a Rombon és a Krn hegységen keresztül vezetett a híres-hírhedt Isonzó frontvonal, mely nevét a mellette futó folyóról (szlovénul: Soča) kapta. A súlyos harci járművek, különösen a tankok nehezen boldogultak a több tucat vargabetűvel a felfelé vezető szerpentinen, a lánctalpak minduntalan felszántották az utat, ezért a fordítókat végül macskakövekkel borították be, amin már gond nélkül át tudtak haladni a katonaság járművei.

Krajnska Gorából dél felé - irány a Vrsic és a macskaköves hajtűkanyarok!

Ezernyi kanyar alig pár kilométeren

Érdemes az osztrák 109-es útról megközelíteni a hegyet, s így már az első tizenöt kilométer is élménydús lesz, hiszen az egyik legszebb felfutón, a Wurzen-hágón (a táblákon Wurzenpass) keresztül léphetünk át Szlovéniába. A szerpentin északi oldala az élvezetesebb, bár tapasztalataink szerint évről-évre kopik kicsit a minősége, a déli felén pedig gyakran úthibák zavarhatják a féktelen száguldást.

A 2055 méter magas Mangart hágó legszebb részei a nyeregből

A hágó túloldalán a 201-es úton balra fordulva érjük el Kranjska Gorát, majd ott ismét egy jobbost szúrva bevehetjük magunkat a Triglav Nemzeti Parkba. Kiváló aszfalt vezet a Vrsic-hágó első hajtűkanyarjáig, ahol szűk sziklák között kanyarogva jutunk egyre feljebb a hegyekbe,egészen az 1611 méteres aszfaltozott csúcspontig, majd innen leereszkedve folytathatjuk utunkat Szlovéniában.

triglav
A motor típusától függetlenül felejthetetlen élmény az 1611 méter magas Vrsic hágó. Éppen a csúcson pihentünk, amikor megérkezett a képen látható chopperes brigád - ők Skóciából startolva közel kétezer kilométert tettek meg, hogy megcsodálják a Triglav Nemzeti Parkot

A hegy túloldalán Bovec előtt jobbra fordulva északi irányban léphetünk át Olaszországba a 2055 méter magas Mangart hágón keresztül, hogy Tarvisiónál ismét egy jobbost szúrva visszatérjünk szlovén kiindulópontunkhoz, de egy kis kitérővel nyugat felé fordulva a még több kanyart rejtő Nassfeld-hágót is útba ejthetjük. A kör különlegessége, hogy száz-százötven kilométer alatt három-négy látványos hágót is útba ejthetünk, anélkül, hogy egészen a Dolomitokig kellene motoroznunk. Még több kalandot rejt, ha rászánsz még pár napot, mert észak-nyugat felé tartva a Nockalm és a Grossglockner egyaránt gyorsan elérhető, s egynapos motorozással a Garda-tó környékét is felfedezheted a Bled környéki szálláshelyekről startolva.

A Triglav-túra számokban:

109-es út (A) - Kranjska Gora (SLO) - Vrsic - Mangart hágó - Tarvisio (I) - Krajnska Gora: 99 km, menetidő: 2 óra

Szállás: Krajnska Gorában egy kétágyas szoba 8-11 000 forintba kerül az olcsóbb panziókban, hostelekben