Slick gumi, amit versenyzőknek ajánlanak edzéshez és emellett amatőr pályamotorosoknak is? Eleinte nem akartam hinni a dologban, mert a „slick” szó hallatán sokaknak kizárólag a profi pályamotoros felhasználók ugranak be, nem pedig azok a hobbisták, akik pusztán lelkesedésből járnak pályázni.
Magyarországon elterjedt szokás, hogy használt pályagumikat vásárolnak a pályamotorosok, mert ezek jóval kevesebbe kerülnek (kb. 30.000 Ft/garnitúra) mint az újak. Ezekkel amatőr szinten ugyan el lehet motorozgatni, de azt nem tudhatjuk pontosan, hogy hány kör van a gumikban, és azok meddig tudnak még megfelelő tapadást biztosítani.
Kisigényű
A Metzeler mérnökei zseniális ötlettel álltak elő: olyan gumit fejlesztettek ki, ami akár 100 kört is elmegy úgy, hogy a tapadás végig ugyanolyan marad. Emellett a CompK slick guminak további előnyei is vannak. Amíg a verseny pályagumikat gumimelegítővel kell felmelegíteni, majd a menet után visszahűteni, hogy ne menjenek tönkre ideje korán, addig a CompK slickhez nem kell gumimelegítőt használni. Továbbá nem kényes az aszfalt hőfokára nézve, és a különböző futómű beállítások sem hozzák zavarba.De hogy lehet ez? A képlet egyszerű, a Metzeler nem használ más gumikeveréket az abroncsok szélein, mint a közepén. A trükk a gumik szerkezetében van. A Metzeler minden pályagumijához speciális karkaszt fejlesztett, vagyis a különbség nem a keverékekben, hanem a gumik rugalmasságában van, ettől melegszenek fel másképpen, és ettől eltérő a tapadásuk. A CompK profilja a pályamotorozást támogatja, de szerkezete az utcai gumikéhoz áll közelebb, így érthető, hogy a különböző időjárási körülmények kevésbé érintik. Tapadás tekintetében persze többet tud, mint a közútra fejlesztett gumik, azonban csodát nem várhatunk egy ilyen hosszú életű gumitól. Azt, hogy pontosan meddig használhatjuk a CompK-t, jól mutatják a slickeken megszokott kopásjelző lyukak. Ha a gumik szélein eltűntek ezek a lyukak, ideje új garnitúra után nézni, de ez szerencsére nem fog hamar bekövetkezni. Egy fakezű pilóta, durva minőségű aszfalton, rosszul beállított futóművel legalább 60 körre számíthat, míg ideálisabb körülmények között 100 körig is bírják ezek a karikák.
Tapasztalat és köridők
Egy versenygumihoz képest leginkább ott érződik a különbség, hogy féktávon nem tudjuk úgy beereszteni a motort a kanyar közepéig, hogy közben végig erősen markoljuk a féket, valamint a kigyorsításokon is érzéssel kell rátenni a gázt. A gumi profilja viszont nagyon is támogatja a pályamotorozást, így fékezés közben is könnyű beterelni a motort a kanyarba. A CompK a kanyar közepén magabiztosan fogott, itt tulajdonképpen nem éreztem rosszabbnak, mint a supersport pályagumikat.A gumikép 50 kör után is gyönyörű volt (ilyenkor a supersport gumik már rég elnyíródnak) pedig a ma kapható legerősebb ezres sportgéppel, a BMW S1000RR-rel teszteltünk.
Felhős időben, hideg aszfalton, sok másik pályamotoros között 2:08-2:10 körüli köridőket produkáltam a Pannónia Ringen, úgy, hogy nagyon sok biztonsági tartalékot hagytam. Ezzel a gumival, akár 2:05-öt is lehet karistolni itt, aki ennél jobb időt megy, annak viszont már versenygumira lesz szüksége. (A Hungaroringen ez körülbelül 2:00-ás köridőt jelent.)
Persze a köridő sok más tényezőn is múlik (motor, futómű és pilóta) tehát az előbbi adatok csupán tájékoztató jellegűek!
Azonban elég beszédes, hogy egy profi versenyző, aki a versenymotorján próbálta ki a gumikat, 1:57-es köridőt tudott menni a Hungaroringen a Metzeler Racetec CompK-val. Tehát ez a gumi akár versenytempót is tud, a többi már csak a pilótán múlik.
A CompK akár 100 kört is kibír, anélkül, hogy romlana a teljesítménye, emellett közel úgy tapad, mint egy supersport pályagumi
A két legfontosabb dolog, hogy a guminyomás megfelelő legyen, valamint adni kell a gumiknak legalább egy teljes bemelegítő kört, hogy elérjék a megfelelő üzemi hőmérsékletet. (Hűvösebb időben két bemelegítő kört javaslunk.) Elöl hidegen 2,1 és 2,2 Bar között, hátul 1,7 és 2,1 Bar között kell keresnünk a hozzánk illő nyomást. (Melegen elöl 2,2 és 2,4 között, hátul 1,8 és 2,0 között.) A pontos érték hőmérséklettől, pályaburkolattól és a pilóta súlyától függ. Nálunk 75 kilós pilóta és kb. 18 fokos levegőhőmérséklet esetén az alsó értékek bizonyultak hatékonyabbnak. Értelemszerűen jobb időben, vagy nehezebb pilóták esetén a felső értékekre állítva fogják a gumik a maximumot nyújtani.
A kezdetben érzett kételyeim elszálltak a tesztnap végére, mert a Metzeler Racetec CompK az ötvenedik körben is ugyanúgy teljesített, mint az első menetben, amellett, hogy a gumikép is szép volt. A matek pedig semmiképp sem elhanyagolható szempont: egy garnitúra CompK körülbelül két garnitúra használt versenygumi áráért beszerezhető, viszont háromszor annyi kört tehetünk meg velük, miközben végig bízhatunk a tapadásban.
Kapcsolódó anyagok:
További információk: