Elsősorban tuningolt, átalakított motorokon érdemes ilyen tesztet végeztetni, hogy lássuk, a befektetett forintok mennyivel szaporították, illetve rossz esetben mennyivel csorbították az eredetileg rendelkezésre álló erőt. Nagy szükség van az efféle visszaigazolásra, ugyanis egy hangosabb kipufogó, egy jobban megválasztott áttétel vagy akár csak a tudat, hogy beépítettünk egy új cuccot, hajlamos elhitetni velünk, hogy máris jobban lövünk ki a zöld lámpától. Pontos képet egy fékpad alkalmazásával nyerhetünk, ez - többek között - kimutatja, milyen csúcsteljesítményre képes az erőforrás, de egyéb fontos információk is kiderülnek a gép által rajzolt görbéből.
Mivel mit mérhetünk?
Léteznek kimondottan segédmotoros kerékpárokhoz kifejlesztett készülékek, ezek mobil verzióit több országban használják már az illegálisan átalakított, 45 kilométeres óránkénti végsebességnél gyorsabb járgányok kiszűrésére. (Halkan teszem hozzá: itthon valószínűleg alaposan megcsupálná a robogó/kismotor állományt pár tucat ilyen eszköz forgalomba állítása...) Ezek az egyszerűbb masinák alacsony, általában 60-80 km/h-s végsebességre és nagyjából tízlovas teljesítményre kalibráltak - így az utcai- és sportmotorok szempontjából kevésbé érdekesek -, de a nagyobb kivitel háromszáz feletti maximális tempót visel el, akár három-négyezer newton mérhető vonóerő és 250 lóerő teljesítmény mellett. Ez utóbbi kategóriába tartozik az Energotest mérőpadja is, melyet a cég honlapján található információk szerint a MAMI Szakközépiskola is sikeresen alkalmaz.
A Suzuki Full-Gas-nál is van lehetőség, hogy pontos képet kapjunk motorunk működéséről, s itt a cég tájékoztatója alapján a "normál", gyorsításos teljesítménymérésen túl, a különböző elektronikák minden eddiginél precízebb hangolását is el tudják végezni.
A hazai sportrajongóknak aligha kell bemutatni a Prop-Tech nevet, az esztergomi csapat komoly referenciákkal rendelkezik a versenymotor építés terén, s munkájuk igazolására egy speciális, V-kialakítású görgővel rendelkező mérőpadot alkalmaznak, melyen akár ötszáz lóerős masinákat is fogadnak.
Nem csak superbike-oknak: csupasz izomgép az AGO Motors padján
A teljesítménynövelés mellett - és egyéb, utcai- illetve versenymotorokhoz kínált extrákon felül - szintén van lehetőségünk fékpadi mérésre a fővárosi AGO Motorsnál, ahol gyorsváltók, kipörgésgátlók, valamint az általános szervizhez szükséges alkatrészek is színesítik a kínálatot.
Nem egyszerű lóerőadathoz, de számos más, fontos paraméterhez is juthatunk egy fékpadi mérés során
A tuning-alkatrészeket is kínáló Bacarnál a beépített "erősítők" hatásfokáról is meggyőződhetsz, mivel nettó tízezer forint rááldozásával számszerű végeredményt kapsz a beavatkozás sikeréről. Szintén széles kínálatot találunk a teljesítményfokozókból a Dynoprojectnél is - bár ők elsősorban a négykerekűekre koncentrálnak -, de mellette vállalják, hogy a motorkerékpárok combosabb forgatónyomatékáról, illetve a megnövelt számú méneséről igazolást adnak - a 150 lóerőnél szerényebb gépek 11 920, míg az ennél erősebb vasak 17 880 forintért állhatnak a padra.
Motorok karbantartására, valamint sérült járművek talpra állítására szakosodott a gyöngyösi Omega Motor, de az oldal tanúsága szerint náluk is van lehetőség Dynojet fékpad használatára, mely akár ötszáz lóerős blokkok vizsgálatára is alkalmas.
A felsorolás persze közel sem teljes, hiszen a kínálat folyamatosan nő, de tény, hogy a költségek nagyjából egységesen egy tank benzin árát teszik ki, ezért az erősebb vasakat szimpla kíváncsiságból, míg a felpiszkált kétkerekűeket egyfajta igazolásként érdemes padra állítani, hogy kiderüljön, mennyi is az annyi...