Jogosítványom megszerzését követően magam is szembesültem vele, milyen nehéz megtalálni a pénztárcámnak, ízlésemnek és stílusomnak leginkább megfelelő kétkerekűt. Azóta eltelt jó pár év, kipróbálhattam számtalan típust, s ez sokat segített, hogy könnyebben ki tudjam szűrni a tényleg ideális gépet. Az alábbi tanácsokat megfogadva remélhetőleg te is felkészülten állsz majd neki a keresésnek, hiszen a cél, hogy végül egy tökéletes útitárs nyergében, boldogan és biztonságban fald a kilométereket, méghozzá anélkül, hogy kompromisszumot kellene hoznod az élmény vagy akár az esztétikum oltárán. Lássuk hát, mely sarokpontok érdemelnek kiemelt figyelmet vásárláskor!
Igenis pénzkérdés
Első lépésként határozd meg, milyen összegből gazdálkodhatsz! Ne csak a vételárral, hanem az átírási költségekkel is kalkulálj, továbbá vedd figyelembe, hogy havonta mennyit vagy hajlandó elkülöníteni a családi költségvetésből benzinre, biztosításra, adóra, szervizre, illetve az esetleges hiányzó felszereléseidre!
Persze a legjobb kétkerekűre szeretnél lecsapni, az utolsó forintjaidat is rászánva, de ne feledd, hogy egy használt gép esetében akár a vételár negyedét (!) is kitehetik az átírással kapcsolatos költségek, ezért a rendelkezésre álló összeg 70-80 százalékát költsd csak a motorra! A szalonban megvásárolt vadonatúj modellnél a rendszeres kötelező szerviz díjával, míg a használt vasak esetében – az előző gazda gondosságától függően – kisebb-nagyobb felújítási költséggel kell számolnod.
Mennyi az annyi?
Példánkban egy 25 éves, friss jogosítvánnyal rendelkező, középfokú végzettségű, budapesti hölgy vásárol 2007-es Honda CB600F (71kW) Hornetet. Költségei a vételáron felül:1. Új forgalmi engedély kiadásának díja: 6000 Ft
2. Új törzskönyv kiállításának díja: 6000 Ft
3. Eredetiségvizsgálat díja: 17 000 Ft
4. Átírási illeték: 39 050 Ft
5. Kötelező felelősségbiztosítás díja baleseti adóval együtt: 27 265 Ft/év
6. Gépjárműadó: 21 300 Ft/év*
Összesen: 116 615 Ft
*A vásárlást követő évtől terheli csak a tulajdonost, kivéve új vagy ismételt forgalomba helyezés esetén.
Egyikért sem érdemes túlvállalnod magad, elvégre motorozás közben a szabadságot és gondtalanságot szeretnéd élvezni, nem pedig a kifizetetlen számlákon bosszankodni. Ne érjen meglepetésként, ha olajcserére, fékbetétre gyakrabban kell költeni, mint ahogy az autódnál megszokhattad! Ezek periódusáról, a leggyakrabban cserélendő alkatrészek áráról, valamint a munkadíjakról még a végső döntés meghozatala előtt tájékozódhatsz a kereskedésekben, internetes fórumokon, vagy nyugodtan kérj tanácsot tapasztaltabb barátaidtól. Tervezd meg, mennyi ideig szeretnéd magadnál tartani a vasat, ugyanis a különféle típusok értékvesztése igen eltérő, így eladáskor a vártnál nagyobb veszteséget is elkönyvelhetsz! Jó befektetés lehet, ha kezdésnek blokkolásgátlóval szerelt modellt választasz, hiszen ezek rendszerint keresettebbek, ezáltal drágábbak és nem utolsó sorban biztonságosabbak, mint az ABS nélküli társaik.Ha nem egy-két évben gondolkodsz, és nullkilométeres vas mellett döntesz, kevésbé kell aggódnod a meghibásodások miatt, ráadásul a gazdag választékból könnyebben találhatsz a testalkatodnak és ízlésednek megfelelő modellt. Ne ijedj meg, ha elsőre egy-egy apró részlet idegennek hat a motoron, hiszen a kereskedések és az utángyártott felszerelések forgalmazói számos extrát kínálnak, mint például a változtatható magasságú nyereg, az egyedi lábtartók vagy éppen a motor irányítását megkönnyítő túrakormány, s ezek mind-mind hozzájárulnak, hogy később jobban érezd magad a gépen. Szintén ide tartoznak a hátsó futóműbe építhető ún. kutyacsontok, melyekkel akár három-öt centivel változtatható a géped magassága, ám ezekkel csínján kell bánni, mert használatuk megváltoztathatja a motor futómű-geometriáját, így ezt csak legvégső lehetőségnek hagyd a próbálkozások sorában.
A méret a lényeg
Már tudod, hogy anyagi lehetőségeid és vágyálmaid közös metszetébe milyen kétkerekűek férnek bele, így bátran elindulhatsz a kereskedésbe vagy az eladóval megbeszélt helyre, hogy megnézd, ráülj és ki is próbáld a kiszemeld áldozatot. Kezdésként mindenképpen pattanj fel az ülésre, csak így derülhet ki, hogyan érzed magad a nyergében, hogy meglesz-e az összhang! Figyeld meg, leér-e mindkét talpad a talajra, majd tedd mindkét lábad a lábtartókra és markold meg a kormányt, melyet kényelmesen el kell érned a fék- és kuplungkarokkal egyetemben! Ha már ekkor kellemetlenül érzed magad, az rossz előjel, és kár lenne abban bíznod, hogy menet közben jobb lesz.
Ugye mondanom sem kell, hogy ne a kedvenc platform tűsarkúd legyen rajtad, inkább húzz csizmát, s komplett motoros ruházatot, hiszen nem csak ücsörögni fogsz, hanem el is viszed a jelöltedet egy próbakörre! Ha menet közben feszülést vagy fájdalmat érzel a csuklódban, térdedben, hátadban, illetve a nyakadban, akkor ez az üléspozíció nem neked lett kitalálva. Csak akkor vedd meg a motort, ha jól érzed magad rajta, és ne hagyd, hogy téves vágyálmok beszéljenek rá a valóságban kicsit sem hozzád illő motorra! Első a biztonságod, nincs helye megalkuvásnak, nem engedheted meg magadnak, hogy vezetés közben sajgó testrészeid eltereljék a figyelmedet!
Miután elindultál a próbakörre ne csak a forgalomra figyelj, hanem arra is, hogy mennyire zavaró a motor súlya kanyarokban, városi manőverezéskor vagy csak tologatás közben, és hogy sikerül-e megállás után könnyedén felhúznod középállványra?
Minek neked ez a motor egyáltalán?
A tolakodó kérdés akár jogos is lehet, sőt, ha egyből válaszolni tudsz rá, az közelebb visz a megoldáshoz, hiszen így tudod csak definiálni a céljaidnak legmegfelelőbb társat.
Gondold át alaposan, mire fogod használni a motorodat, akár vezesd le egy táblázatban, hogy hány kilométert töltesz a nyergében munkanapokon, mennyit hétvégén és szezononként hány alkalommal indulsz majd hosszabb utakra vele!
Így döntöttem
Jómagam a jogsi megszerzése után első motornak egy blokkolásgátlóval felszerelt, hároméves Honda CBF500-at választottam. Könnyű kezelhetősége, megbízhatósága és alacsony fenntartási költségei miatt tudatosan kerestem ezt a típust.Az már csak hab a tortán, hogy első látásra beleszerettem, és még a testmagasságomhoz is passzolt. A nálam töltött két szezon alatt a kötelező olajcserére volt csupán gondom, így sok időt tölthettem a nyergében, és a rutinná vált vezetéstechnikai képzéseken csiszolgathattam tudásomat. Nagyon szerettem és vigyáztam rá, ezért minimális értékvesztéssel adtam tovább a következő gazdájának. Azért váltam meg tőle, mert a kis kéthengeres blokk nehezen tartotta a lépést a csapat többi tagjával, és a vas időjárás elleni védelme sem volt elég a rendszeressé vált hosszú túráim során.
Gyakori túrázáshoz keresd inkább a hatszáz köbcentis vagy annál nagyobb, jó szélvédelemmel rendelkező, kényelmes üléspozíciójú, dobozolható, jól pakolható típusokat. Ha terepre is gyakran kimerészkednél, akkor endurót válassz, ebben az esetben sajnos nincs más alternatíva. Pályázáshoz a sportmotorok vagy szupermotók az ideálisak relatív szerény súlyuk, illetve kiemelkedő teljesítmény/tömeg arányukból fakadóan. Akinek nincsenek speciális igényei, az igen széles körből válogathat, teret engedve fantáziájának, elvégre városi közegben és rövidebb túrákon is megállja a helyét egy nagyrobogó, egy csupasz vas, sőt egy kevésbé hardcore chopper is. Univerzális célokhoz ergonomikus, ugyanakkor karcsú, középméretű motort válassz, ez urbánus környezetben és országúton is ki fog szolgálni, s hogy ezen belül melyik típus jön be, az már tényleg csak ízlés dolga! Vásárláskor érdemes átgondolni, hogy a mindennapi használat vagy a hétvégi élményszerzés kap-e nagyobb teret, s ha az előbbi van túlsúlyban, megéri körülnézni az automatikus váltóművel felszerelt nagymotorok és robogók között is.Jóakarók és megmondóemberek
Amint kiderül, hogy motort akarsz venni, boldog-boldogtalan el fog látni hasznos és persze kevésbé hasznos tanácsokkal… Meg kell hallgatnod, ki mit venne a helyedben, és gazdagabb leszel pár rémtörténettel is, melyek arról szólnak, hogy számodra ismeretlen emberek pórul jártak bizonyos márkával. Persze ilyenkor általában a hallgatás homálya fedi, hogy a szegény motor nem tehetett róla, mennyire elhanyagolta őt a gazdája, s így meghibásodása nem véletlen történés, inkább törvényszerű következmény volt.
Szűrd ki az információáradatból az objektív tartalmat, keresd fel a specifikus fórumokat, kutass tesztek, menetpróbák után a világhálón! Emellett látogass el kereskedésekbe, kiállításokra, s ha időd engedi, jelentkezz tesztvezetésre! Minél több adat van a birtokodban, annál könnyebben jutsz dűlőre és annál kisebb a valószínűsége, hogy rosszul választasz.
Szóval mit vegyek? Pirosat!
Csak arra költs, amire bárhol, bármikor büszkén ülsz fel, és passzol az egyéniségedhez! Motiválhat egy kis őrültség is, például ragaszkodhatsz egy adott színhez, de az is szempont lehet, hogy szexi legyél rajta az új protektoros bőrruhádban.
Mindent egybevéve gondold át a lehetőségeidet, és semmiképpen ne csábulj el a legelső kecsegtető ajánlatnál, hiszen az eladásra kínált motorok száma szinte végtelen, de neked csak egyre, a legjobbra szabad elköltened a pénzed. Válogass hát hideg fejjel, és ha a szíved, s az eszed is rábólint, csapj a markába az eladónak, hogy büszkén térhess haza új szerzeményeddel!