Újra nyitott a gyorsaságimotoros-vb pontállása, miután tegnap a listavezető Marc Marquezt kizárták az Ausztrál nagydíjon, mivel többedmagával megszegte a versenybírák által sebtiben összetákolt új szabályzatot. A kizárás alapja, hogy a gyorsan fogyó Bridgestone gumik miatt kötelező motorcserére ítélték futam közben az indulókat, és mivel a motor viselkedéséből semmit nem értő kezdőkről van szó, azt is megszabták, hogy pontosan mikor fog elfogyni az a fránya hátsó, vagyis melyik körben lesz életveszélyes a pályán tartózkodniuk. Jelzem, mindegyikben, de ez nem ide tartozik.
Egyszerű szabály, mégis sok a félreértés
A pilóták rendre ki is vonultak a cseregépért, hogy túléljék az abroncsok a maratoni tíz kört, ám a fiatal Marquez - tegyük hozzá, nem egyedül - félreértelmezte a szabályt, és a maximálisan megtehető tíz kör után, a tizenegyediket megkezdve ült át az új vasra, amiért elő is vették a bírák. Jogos, hiszen a szabályok mindenkire egyformán vonatkoznak, az ítélet azonban annál furcsább: nem időbüntetés, nem stop and go vagy áthajtás, hanem simán kizárás lett a sorsa. Kérem, fáradjon az öltözőbe - a játéknak vége. Rendnek kell lenni, ez tény, de felmerül a kérdés: mire való a verseny és maguk a versenybírák? Ha egy ilyen baki azonnali kizárást ér, vajon mit osztanának a sokszor pankrációhoz hasonlító Brit Superbike-ban a felügyelők? Ha arányban kell állnia az ítéletnek az elkövetett vétséggel, vajon mit kapott volna szegény Sic anno egy-egy keményebb csata után - talán motorelkobzást és egész évados eltiltást?
Igaz, nem mi ültünk ott, nem a mi vállunkat nyomja a felelősség, ezért aligha van jogunk megkérdőjelezni, miért is született tegnap ilyen faramuci szabály, majd ilyen elképesztő döntés. Azonban érdemes elgondolkodni rajta, hogy a "királykategóriának" aposztrofált GP nem veszíti el a varázsát, keménységét - rossz szóval: férfiasságát -, ha a pálya helyett a fehér abrosz mellett dől el a világbajnoki trófea sorsa?
Mindenesetre a tabella egészen szoros lett a döntés után, Marquez így már csak 18 ponttal vezet a tegnapi győztes Lorenzo előtt, akit a másik repsolos, Pedrosa követ tizenhattal. Következik Japán és az évadzáró Valencia, reméljük, teljes versenytávval és valódi csatákkal...