Az Új Széchenyi Terv Közlekedés Operatív Programból összesen 1100 milliárd forint jut útfejlesztésre, ebből tavaly rekordnagyságú, 450 milliárd forintnyi közút-fejlesztés kezdődött a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) beruházásában. A tavalyi infrastruktúra-keretbe tartozó projektek jelentős része már folyamatban van, ezek közé tartozik az M85-ös és az M86-os út kétszer két sávos gyorsforgalmivá fejlesztése, vagy a 2016 végén már használható M4-es autópálya építése.

Autópályáink

Az M0-ás déli szektorának az M1 és M5 közötti bővítése idén is folytatódik összesen 26,6 km hosszon. A beruházást követően az M0 útgyűrű teljes déli szektorán beton burkolatú út épül kétszer három sáv, plusz leállósávval. A beruházás során 29 csomópont épül meg és összesen 8 csomópont épül át. A körgyűrű keleti szektorán bekötőutak is létesülnek, így a 2008. évben forgalomba helyezett 21105. jelű út és Csömör északi része között közúti kapcsolat létesül, illetve Budapest XV. és XVI. kerületei között az M0 csomópontból kiindulva egy centrum felé vezető út, ahol az első ütemben két forgalmi sáv épül ki két darab körforgalmú csomóponttal.

Útépítések Magyarországon 2014-ben
Harminchárom milliárd forintot különítettünk el az úthálózat legégetőbb problémáinak kezelésére

Az M30-as folytatását is tervezik kétszer kétsávos autóútként Tornyosnémetiig, majd Kassáig, ami várhatóan a 2014-2020-as támogatási időszakban készülhet el teljesen. Az M3-as autópálya idén év végéig bezárólag további 11,9 km-rel bővül Vásárosnaményig. A kétszer két sávos autópálya 26 méteres szélességű és 3 méter széles elválasztó sávú lesz, ez lehetővé teszi majd a középső tartópillér nélküli keresztező hidak alkalmazását.

Tavaly novemberben kezdődött az M4-es autópálya építése Abony és Fegyvernek között. a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. szerint a 29 kilométeres autópálya három részben épül. Az első az Abony és a Tisza közötti 13,4 kilométeres, a második a Tisza-hidat magában foglaló 2,3 kilométeres, a harmadik pedig a Fegyvernekig tartó mintegy 13,2 kilométeres szakasz, összesen több, mint 110 milliárd forint értékben. A beruházás az Új Széchenyi Terv Közlekedés Operatív Programja (KÖZOP) keretében valósul meg uniós források felhasználásával, 2016-os határidővel.

Útépítések Magyarországon 2014-ben
A közútkezelő a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium támogató döntése nyomán 89 milliárd forintból indíthatott fejlesztéseket az Új Széchenyi Terv forrásaiból

2014-2015-ben kezdődhet az M8-as autópálya kivitelezése is. A tervezet szerinti kétszer kettő, plusz egy leállósávos autópálya egyes szakaszai tervezési és építés előkészítési fázis alatt állnak, de az autóút kisebb részben a már üzemelő 8-as főút megépült szakaszait is magába foglalja majd. Az M8-as gyorsforgalmi út Szolnoknál az építés alatt lévő M4-es autópályát fogja a főváros elkerülésével összekötni Szentgotthárdnál a tervezett S7-es osztrák autópályával.

Az összesen 212 km-esre tervezett M6-os autópályából eddig 193 km került átadásra, és 2014-ben is folytatódik a kiépítés, a teljes pályát várhatóan 2018-ig fejezik be. Folytatódik az M43 autópálya építése is Makótól az országhatárig. A kivitelezést a nyílt közbeszerzési eljáráson nyertes Duna Aszfalt Kft. végzi, előkészítési munkálatai 2013 márciusában megkezdődtek, a tervezett forgalomba helyezés időpontja 2014. november közepe.

Közútjaink

A fejlesztési tárca jóváhagyásával tavaly és az idei év első felében összesen mintegy 1200 kilométeren végez el a közútkezelő az útállapotok tartós javulását eredményező beavatkozásokat az országos közúthálózaton. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. hazai és uniós forrásokból 122 milliárd forintot fordíthat a legrosszabb állapotú, legforgalmasabb szakaszok rendbetételére. A közútkezelő több megyében is az utóbbi évek legnagyobb keretösszegét használhatta fel tavaly a mellékúthálózat rekonstrukciójára, a teljes körű felújítások általánosan tartalmazzák a burkolat megerősítését és szélesítését, a kopóréteg cseréjét, belterületi szakaszokon a vízelvezető árkok és buszöblök kiépítését, rekonstrukcióját is. A közútkezelő a sikeres projektzárások utáni években kiemelt figyelemmel kíséri a mellékutak állapotát, hogy azok tartósan kiváló minőségűek maradhassanak.

Útépítések Magyarországon 2014-ben
2014 végére többek között az M6-os is teljesen elkészül...

E programban országszerte több mint 60 szakaszon összesen mintegy 456 kilométernyi, régóta felújításra váró alsóbbrendű mellékút teljes körű rekonstrukciója valósult meg 2013-ban, de a felújítások idén tavasszal további közel 50 szakaszon, 215 kilométeren folytatódnak. A közútkezelő a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium támogató döntése nyomán 89 milliárd forintból indíthatott fejlesztéseket az Új Széchenyi Terv forrásaiból, a tavaly lezárt projektek összértéke 57 milliárd forint volt, a 2014-ben befejeződőké további 32 milliárd forint lesz.

A szakminisztérium a legégetőbb problémák kezelésére a nyomvályúk és felületi egyenetlenségek megszüntetését célzó országos útfelújítási programot indított tavaly ősszel 33 milliárd forintos keretösszeggel. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. november elejétől az ország valamennyi megyéjében munkaterületet adott át a beavatkozásokhoz, 2013-ban 124 útszakaszt vettek át a kivitelezők mintegy 243 kilométer hosszban, közel 80 útszakaszon már be is fejeződtek a munkálatok. Idén tavasszal további 143 útszakaszon, 282 kilométeren indulhat meg a kivitelezés, a felújításokat ezekben az esetekben is befejezik május végéig. A program teljes, 33 milliárd forintos kerete nagyjából fele-fele arányban oszlik meg a tavaly és az idén megkezdődő fejlesztések között.