"A vásárló neve? Kovács Zoltán. Állampolgársága? Természetesen magyar. Ez nem természetes, ráadásul nincs is feltüntetve a szerződésben, így sajnos nem tudom befogadni az adásvételit, kérem, menjen vissza a vevőhöz, és írjanak egy újat, immáron szabályosan... Adok egy példányt a 304/2009-es kormányrendeletből, ez tartalmazza a megállapodás kötelező elemeit."
A fenti párbeszéd az egyik fővárosi okmányirodában zajlott, a láthatóan megszeppent (majdnem) motortulajdonos legnagyobb megdöbbenésére. A kétoldalas, sűrűn teleírt A4-es és a gép forgalmija, valamint törzskönyve sem volt elég ahhoz, hogy a nevére kerülhessen a jármű, ugyanis ehhez minimum húsz információt kell tartalmaznia a szerződésnek, többek között olyan pontokat is, melyre nem biztos, hogy minden vásárló - vagy eladó - gondolna. Csokorba szedtük hát, hogy milyen tartalmi elemeket ír elő a kormányrendelet a motorok tulajdonosváltásakor.
Természetesen a jármű adataiból nem hagyhatjuk ki a gyártmány, típus, hengerűrtartalom, évjárat felsorolást, ugyanígy helyet kap az alváz- és a motorszám is. Erre akár az okmányirodában kapott, a törzskönyv mellé csatolt hagyományos szerződésmintát is használhatnánk, de a folytatáshoz már kevés lesz a kis zöld lapocska. A legutóbbi változások értelmében ugyanis a motor okmányait és azok sorszámát is fel kell sorolnunk, sőt, egy átadási jegyzőkönyvet is fel kell vezetni a szerződésre, hogy melyik nap, hány órakor milyen papírokat nyújtott át az eladó a kulcs, vagy a kulcsok kíséretében.
Ha ez nem lenne elég, a "Szilágyi Tamás, mint eladó, született, lakik és anyja neve" sem megfelelő formátum, ugyanis mindkét fél állampolgárságát is tartalmaznia kell az iratnak. Ezen felül nyilatkozni kell a volt és a leendő tulajdonosnak, hogy előbbi nyolc, míg utóbbi 15 napon belül felkeresi az okmányirodát, hogy bejelentse a változásokat. Mellékesen azt is fel kell firkantani, hogy mindketten a Magyar Közlöny aktuális számait lapozgatják reggelente a hetvenszer száznegyvenes helyiségben, azaz naprakészen tisztában vannak a késedelmes átírás joghatásaival és a jogkövetkezményeivel...
Mielőtt valaki a fejéhez kapna, hogy honnan vesz ilyen részletes szerződést, eláruljuk, hogy a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala kínál díjmentesen letölthető, részletes, paragrafusokat is tartalmazó mintát, mely a 2012 utáni változásoknak megfelelő formai elemeket tartalmaz, vagyis teljes kitöltésével biztosak lehetünk benne, hogy nem lesz probléma a motor átírása körül. Érdemes ezt a formátumot elmenteni, ugyanis az interneten fellelhető nyomtatványok jelentős része hiányos, s használatukkal csak az ügyintéző jóindulatában bízhatunk, hiszen elvileg - és gyakorlatilag - nem alkalmasak az adásvétel igazolására.
Szintén érdemes utánajárni, hogy nem terheli-e elidegenítési tilalom a vasat, mivel lízingelt vagy hitelre vásárolt gépnél ez könnyen megeshet akkor is, ha a forgalmi és a törzskönyv egyébként már az eladónál van. Ilyen esetben szükségünk lesz egy igazolásra a pénzintézettől, melyben kérik a tilalom feloldását, ugyanis csak ezzel együtt fognak szóba állni velünk az okmányirodában.
Igyekezzünk időben túl lenni a procedúrán, és nem csak a késedelmes átírás esetleges bírsága, hanem az eredetiségvizsgálat érvényességének lejárata miatt is. A nagymotorok tizenhétezer forintba kerülő igazolása - mely immáron elektronikus úton jut el az okmányirodába - csak hatvan napig érvényes, vagyis ha bármilyen okból, például a hitelintézeti igazolás hiánya vagy a lejárt műszaki vizsga miatt nem végzünk ennyi idő alatt, sajnos ismét el kell látogatnunk a vizsgálatot végző műhelybe.