Többféle módon segítik, óvják a közlekedőket, hogy minél kevesebb baleset történjen az utakon. Figyelmeztető és korlátozó táblákkal jelzik, hogy veszélyes szakasz következik, és ezek betartását számon is kérik a kiemelt baleseti gócpontokban. Bármennyire is igyekeznek, az incidenseket nem lehet száz százalékban kiszűrni, vagyis érdemes arra is koncentrálni a hatóságoknak, hogy az ütközések minél kisebb kárt okozzanak a technikában és főként a vezetőkben, s utasokban. Az élesebb kanyarokban, főként, ahol nagy a szintkülönbség az úttest és a környező terep között, rendszerint szalagkorlát véd attól, hogy a kicsúszó járműben utazók a töltésről leesve további sérüléseket szenvedjenek. Igen ám, de egy másfél tonnás, százzal haladó fémkaszni mozgási energiáját felemészteni csak erős, masszív szerkezettel lehet, ezért vaskos lábakon álló, rideg szalagkorlátok kerülnek az aszfaltcsík mellé. Ezzel a négykerekűek letudva, ám van itt egy nem is olyan szerény, nagyjából 150 000 főt kitevő réteg, mely tagjai viszonylag gyakran szenvednek súlyos sérüléseket a félmegoldást jelentő korlátok miatt. Igen, ők – pontosabban mi –, a motorosok aligha látjuk előnyét az elvileg védelmet jelentő tereptárgyaknak… Szükség lenne tehát egy olyan eszközre, mely minket is szolgál és véd, s a mérnökök meg is alkották ezt - így születtek meg a "motorosbarát" szalagkorlátok.
Nem kell kitalálni, elég csak lesni
A motorosbarát korlátok terén egyfajta furcsa átmenet van jelen Magyarországon. Tőlünk nyugatra természetes, hogy a bájkerek kedvenc szerpentinjein ütéselnyelő fémcsíkok futnak, innen keletre pedig az se meglepő, ha hanyagul csupaszon hagyják a padkát a hágókon, pedig ott komoly szintkülönbségek uralkodnak. Nálunk a „hoztam is ajándékot, meg nem is” elv működik, ugyanis három éve már döntés született az ügyben, tavaly tavasszal be is mutatták a motorosbarát prototípust, azonban hazánk legszebb részein túrázva még nem találkoztunk élesben is működő darabbal. A késlekedés azért is meglepő, mert például a zalai 76-os úton több halálos áldozatot is követelt az ósdi megoldás, és csak most, a motoros szezon végén ültek össze az illetékesek, hogy megvizsgálják, milyen műszaki eljárással lehetne csökkenteni az elcsúszó motorosok sérüléseit. Többek között az is felvetődött, hogy hálóval vagy gumiborítással látnák el a korlátokat – mondta el az ügyben nyilatkozó Rigó Csaba, a Zala megyei Kormányhivatal megbízottja.
Legalább foglalkoznak a kérdéssel, mondhatnánk, de kár bonyolítani a dolgot, hiszen elég lenne az illetékeseknek pár ötletet csenni a szomszéd országokból, ahol számos kipróbált technika létezik már. Első körben a szalagkorlátok lábait kellene burkolni, hogy ne okozhassanak sérülést.
Teszt alatt a kétkerekűek védelmét szolgáló rugalmas burkolat. Mérések nélkül, szemre is jól látszik, mennyit is számít egy ilyen kiegészítő
Ennek legegyszerűbb módja lenne, ha az út síkjától zárt palánk futna végig - ez már sokat lendítene a helyzetünkön. Tovább finomítva a dolgot az alsó fele mondjuk ütéselnyelő, rugalmas anyagból készülhetne, mely a tovább redukálná a csonttörések kockázatát, s legvégül puha, filcszerű anyag kerülhet borításként; ez utóbbi már valóban hatékony módszer, és sok életet meg lehetne menteni a segítségével. Utánakérdeztünk, hogy vajon számíthatunk-e ilyenekre a közeljövőben…
Csókolom, egy korlátot keresek…
Tavaly, még a szezonkezdet előtt robbant a hír: motorosbarát szalagkorláttal látják el hazánk útjait, első körben azon helyeket, ahol már történtek súlyos vagy halálos kimenetelű balesetek. Ugyan április elsején jelent meg a közlemény, mégsem gondoltuk, hogy egyszerű tréfa lenne a Bükk, Mátra és Mecsek szerpentinjeire meghirdetett akció. Teltek a hónapok, de a fránya kiegészítők csak nem bukkantak fel az erdőszéleken, miközben a statisztikák továbbra is azt mutatják, hogy évente tucatnyi társunkat veszítjük egyszerű kicsúszások következtében…
Nem hagytuk annyiban, és utánakérdeztünk, ugyan mi is történt pontosan az elmúlt másfél évben. Első körben a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központot hívtuk, hiszen ők már 2010-ben jelezték, hogy félmilliárd forint áll rendelkezésre, s ebből jelentős rész csípnek majd le a következő területre:
"A motorosbarát szalagkorlát 2010-ben bekerült az Útügyi Műszaki Előírásokba (ÚME), nevezetesen az ÚT 2.1-161:2010 Közúti visszatartó rendszerek I. - Feltartóztatási követelmények és elhelyezés közutakon c. előírásban található, a következő megfogalmazásban:
OEP, hol vagy?
Egy balesetet szenvedett motoros kórházi költsége - mondjuk csípőtáji csonttörés esetén - nagyjából 1-2 millió forintot tesz ki, a sérülés súlyosságától függően. Felmerül a kérdés: nem lenne jobb befektetés az ellátás helyett a prevencióra költeni? Modernebb képzéssel, némi vezetéstechnikai oktatással és a passzív biztonsági eszközök gyarapításával valószínűleg csökkenteni lehetne a súlyos sérüléssel járó esetek számát, és ezzel mindkét fél jól járna. Érdemes lenne megfontolni, már csak tisztán anyagi szempontból is, az emberi oldaláról nem is beszélve. Remélem, hogy a biztosítók döntéshozói is beleolvasnak az írásba, és egyikük legalább elgondolkodik a nem is annyira elrugaszkodott ötleten... 9.4. Kétkerekű közlekedők védelme a járművisszatartó rendszernek való ütközés esetén - elsősorban kissugarú ívek külső oldalán, motoros baleseti góchelyeken - csökkenthető olyan rendszerrel, mely fokozott védelmet ad a kétkerekűeknek, vagy a visszatartó rendszeren alkalmazott megfelelő kiegészítő elemekkel..."Jól hangzik, ugye? Nos, három év elteltével rákérdeztünk, mi is történt, azonban Mocsári Tibor főmérnök úr nem szolgálhatott jó hírekkel. A válság miatt később zárolták a 2011-es pénzügyi keretet, így az akció meghiúsult, vagyis eredmény nélküli volt a hangzatos megfogalmazás. Nem adtuk fel, és a 2012 áprilisában már fizikailag is létező magyar modellt, a védőkorlátok energiaelnyelő kiegészítőit kerestük – mindhiába. A korábban már említett KKK-nál nem tudtak segíteni ebben, viszont Pallai Ritához irányítottak, aki az NFÜ-nél valóban alaposan utánajárt a dolognak, de sajnos válasza nem volt túl biztató:
„A Magyar Közút Nonprofit Zrt. közlekedésbiztonsági uniós projektjében (KÖZOP-3.5.0-09-11-2011-0016) szó van az országos főúthálózatra tervezett, magasabb visszatartási fokozatú acél vezetőkorlát kihelyezéséről, de látva a kérdését, ez nem feltétlenül azonos azzal, amit Ön keres…” Magasabb visszatartási fokozatú, vagyis erősebb? Ez remek, immáron a testesebb SUV-ok sem fogják legyalulni, aminek nagyon örülünk, de minket ez aligha boldogít…
Szerencsére itt nem ért véget a sztori, ugyanis Rita volt olyan kedves, és kutakodott még néhány órát, megtudva, hogy a Közút Nonprofit Zrt. gondozza az ötletet. Tovább gördült tehát a kérdéssor, és az őszi karbantartási munkálatok, no meg az ezernyi beérkező e-mail ellenére viszonylag hamar meg is keresett tőlük Pécsi Norbert Sándor, a cég kommunikációs főosztályvezetője. Aligha jutottunk kielégítő információhoz, ugyanis - mintha csak ellent mondana a korábbi híradásnak -, a következőket tudtuk meg:
"A motorosbarát védőkorlát kiépítése eddig sajnos nem valósulhatott meg az országban, mivel jelenleg Magyarországon az ilyen típusú korlátoknak még nincs érvényes műszaki előírása. Ugyanakkor a közelmúltban két halálos motorbaleset is történt a 76-os főúton - Nagykapornak felől Zalaegerszeg irányába -, itt várható, hogy motorosbarát korlát épüljön, ennek ütemezéséről egyelőre nincs pontos információnk."
Hát itt tartunk, jelenleg az "eső után köpönyeg" elv érvényesül, vagyis a bekövetkezett balesetek után kerülnek fel a nagyobb védelmet nyújtó pajzsok, bár ehhez egyelőre érvényes műszaki előírásra lesz szükség, hogy országosan elterjedhessen a megoldás...