A január 19-én induló új, A2 kategóriával, illetve annak elődjével kapcsolatban érkezett a legtöbb felvetés - jól látszik, hogy korántsem világos a nebulóknak, mi is lesz a sorsa a jogosítványuknak, melyben jelenleg A1 vagy Ak. jelzés található. Jöjjenek hát a Sportmotor.hu-ra érkezett kérdések, elméleti és gyakorlati síkon:
- Mi van azzal, akinek Ak jogsija van? Átminősítik A2-re? Vagy amíg érvényes a jogsi, addig Ak marad, majd a jogsi érvényesség lejárása után már az utódkategóriával, A2-vel ütik be?
A Kormány 5/2013. (I. 16.) Korm. rendelete kimondja: "Az „A korlátozott” kategóriára érvényes vezetői engedélyt 2013. január 19-ét követően a közlekedési igazgatási
hatóság kérelemre „A2” alkategóriára érvényes vezetői engedélyre cseréli.”
- Mi lesz azokkal, akik 21 évesen elkezdték tavaly az "A"-t, és nem fejezték be ?
- Akik tavaly elkezdték az A-t, és nem fejezték be, azok buktak mindent... Az iskolavezetőnek, illetve az oktató kollégának kellett volna egy kicsit noszogatnia a jelentkezőt, hogy csinálja - vagy el se kezdje -, mert így fog járni. Jómagam ezt tettem, mivel a változásról már tavaly nyáron tudni lehetett.
- A kicsit elavult gyakorlati oktatás nem változik, minden marad a régiben?
- Sem megerősíteni, sem megcáfolni nem tudom a hírt... Komolyra fordítva: lenne jó pár ötletem, amivel sokkal tapasztaltabb, felkészültebb motorosok kapnák kézhez a papírt, de egyelőre meghatározott feladatokat kell betanítani a nebulóknak, és egymagamban kevés vagyok ahhoz, hogy megreformáljam a rendszert. Gyógyír lehet a problémára, hogy itt Dunaújvárosban a Rendőrség segítségével ingyenes vezetéstechnikai tréningeket szervezünk, melyeken bárki tovább csiszolhatja a tudását.
- Ha A korlátozottra vizsgáztam tavaly októberben, és most, 2013 január végén iratom be a jogsiba, vajon mit írnak be?
- Ez nem kérdés: amire vizsgáztál, azt is fogják beírni a jogsidba - sima ügy.
- A1-es jogsit szereztem 2008 nyarán. Idén októberben töltöm be a huszonkettőt, és érdekelne, hogy letehetem-e a korlátlan A-t? Tavaly még le tudtam volna tenni állítólag, mivel már több mint kétéves gyakorlatom van A1-ből, csak nem volt rá se időm, se pénzem. Idén még letehetem valahogy?
- Tavaly még meg tudtad volna csinálni, így van, de csak teljes tanfolyam elvégzésével. KRESZ + vizsga, 10 óra rutin + vizsga, majd 11 óra városi vezetés, 5 óra országút + forgalmi vizsga. Idén csak A2-re jöhetnél, de - és most magam ellen beszélek -, inkább várj még kicsit, és 24 évesen tedd le a korlátlant. Így sok pénzt spórolhatsz, én biztos, hogy inkább elmotoroznám azt az összeget...
- Japánban az eldőlt motor felállítása is a vizsgafeladatok között van. A motoros sulik oktatóit kérdezném: szerintük nem lenne jó itthon is bevezetni?
- Támogatom, jó ötlet, de felvet egy csomó kérdést. Ki adná a motort, ami egész nap a földön heverne? Plusz gép, ami plusz szállítási, tárolási stb. költség, vagyis tovább drágítaná az oktatást. Hasznos dolog, de aligha lesz a tanterv része a közeljövőben, pedig tényleg fontos lenne.
Köszönjük a részletes válaszokat, és reméljük, hogy a tavalyi szezonhoz hasonlóan idén is sok új motorospalánta tesz sikeres vizsgát nálad, újabb rajongókat szerezve ennek a csodálatos hobbinak.