A motorvásárlás legegyszerűbb módja, amikor a közeledben meghirdetnek egy gépet, ezt a barátokkal vagy szerelő ismerőssel megnézed, majd némi alkudozás után elégedetten hazatérsz a friss szerzeménnyel. Sokkal kacifántosabb a helyzet, amikor a kiválasztott vas tőled több ezer kilométerre található, de a kedvező ár és a gazdag kínálat mégis sokakat arra csábít, hogy a határon túlról (esetleg másik kontinensről) importáljon kétkerekűt. A hazai és a külföldi vásárlásoknak azonban van egy közös jellemzője: alapigazság, ha valami túl szépnek tűnik ahhoz, hogy igaz legyen, akkor az szinte biztosan átverés.
Küldj valami biztosítékot!
A leggyakoribb módja a csalásnak, hogy egy látszólag "tiszta" járművet kínál eladásra egy magánszemély, rendszerint angol címet megadva a hirdetésben. A feltűnően alacsony ár felkelti a vevő figyelmét, aki levelet ír a "tulajdonosnak", ő pedig azonnal válaszol is. Az első jelek már ilyenkor gyanúsak, például a brit lakhely ellenére meglehetősen kurta és láthatóan fordítóprogrammal megírt válasz. A levélváltás általában egy-két nap alatt lezajlik, közös momentum, hogy az eladó valamilyen családi problémára hivatkozva jelzi: most nem tudtok személyesen találkozni, de szívesen megmutatja később a motort (más esetben a járművet futárcéggel akarja eljuttatni hozzád), a lényeg, hogy kizárt az azonnali, személyes átvétel. Az eladó ekkor valamilyen biztosítékot, előleget kér arra az esetre, ha a leendő tulajdonos mégis elállna a vételtől, általában a gyors és végtelenül egyszerű Western Union készpénzküldési lehetőséget preferálja, mondván, a pénzt csak a feladó segítségével és az általa megadott kóddal lehet felvenni. A történet innentől már ismert: az előleg - jellemzően 1-2000 euró - követhetetlenül eltűnik a kinti fiókból, a pórul járt vásárló pedig nem az okmányirodában, hanem a rendőrségen kezdi a motoros szezont...
Hogyan kerüld el a csalókat?
- Történjen bármi, ne küldj előre pénzt! Ha valóban fontos a vásárlás, bármikor ki tudsz venni néhány szabadnapot, hogy személyesen intézd a dolgot. Arról nem beszélve, ha valóban csalásról van szó, akkor a személyes átvételt határozottan el fogja utasítani a hirdető.
- Ha mégis foglalózásra kerül sor (később válik tehermentessé a jármű, nincs annyi készpénzed éppen, nem tudod azonnal elszállítani), légy mindig körültekintő, alaposan járj utána az eladónak és a kínált motornak is. Nem egyszer úgy verték át a gyanútlan vevőjelölteket, hogy több embertől felvett foglalóval lépett le az állítólagos tulajdonos.
Hazai vizeken
Ha előre átutaljuk egy termék vételárát, és egyszerű csomagként (értékbiztosítás és pénzkezelés nélkül) küldik el nekünk, több ezer forintot spórolhatunk a határon belüli postázás költségein. Ezzel élnek vissza azok, akik az adás-vételkor kikötik, hogy csak átutalással lehet fizetni, vagyis előbb a számlájára befizeted a pénzt, majd ő küldi a kiválasztott terméket. Megérkezik a pakk, amiben nem a megbeszélt alkatrész/felszerelés található, vagy éppen a használt holmi állapota nem felel meg az előzőleg elmondottaknak. A helyzetet nehezíti, hogy a hirdetést ekkorra már törölte az eladó, vagyis mi kifizettük az árut - amit meg is kaptunk -, és innentől nekünk kell bizonyítani, hogy valami egészen mást szerettünk volna a pénzünkért. A recept ugyanaz, mint a drágább holmik esetében: menjünk el személyesen vagy kérjük meg a közelben lakó motoros barátunkat, hogy vegye át közvetlenül az eladótól a holmit – ha átverésről van szó, úgysem fog belemenni az illető.
Ha megtörtént a baj
Azonnal forduljunk rendőrséghez, ha bebizonyosodott, hogy átejtettek minket. Talán kevesen tudják, de az ilyen csalások szinte kivétel nélkül tetten érhetők, ha időben feljelentjük az elkövetőt. A kártalanítás is hatékonyabb, mint korábban, ugyanis van már lehetőség az ún. közvetítői eljárásra, amikor a beismerő vallomás és a teljes kártalanítás kiválthatja az elkövető büntetését – erre akkor van lehetőség, ha a károsult is beleegyezik, hogy az ügyészség eltekintsen a pénzbírság/szabadságvesztés kiszabásától.