A Wartburgok és Trabantok füstjén nevelkedett generáció talán még emlékszik rá, hogy milyen harc is folyt a pótféklámpák ellen húsz-harminc évvel ezelőtt. K75-ös BMW-kről és kék-fehér Nivák első üléseiről pattantak ki az egyenruhások, ha meglátták, hogy valaki felbarkácsolt a hátsó üvegre egy vagy két plusz fényforrást.
Persze utólag kiderült, az állampolgár nem feltétlenül hülye, a pótféklámpa pedig nem a hanyatló nyugat ópiuma - hiszen az a szexualitás -, ezért a hasznos kiegészítők szépen lassan kikerültek az illegális státuszból. Valami hasonló zajlott le nemrégiben a DRL világítótestek, azaz nappali menetfények kapcsán is, azzal a különbséggel, hogy itt elég sokat tettek a közlekedők azért, hogy rend helyett kaotikus állapotok uralkodjanak és joggal büntetendő legyen a DRL beépítése...
Csak pontosan, szépen
Nekünk, motorosoknak különösen fontos, hogy lássanak minket, hiszen az életünk múlhat rajta. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint a félsötétben is lekapcsolt világítással közlekedő autósok tömege - ők a kaszni védelmében bíznak, nekünk pedig marad a feltűnő ruha és a hatékony fényforrás.
Tavaly már beszámoltunk róla, hogy végre a motorkerékpárok tulajdonosai is szabad utat kaptak, vagyis 2014-től használhatnak nappali menetfényeket, hiszen az új gépek is rendre ilyen lámpákkal érkeznek. A használt vasakon azonban nem ennyire egyszerű a helyzet, hiszen aki egyszerűen felragasztja a kínai piacon vásárolt LED-sort, könnyen bajba kerülhet. A szabályok kusza útvesztőit ezer meg egy módon értelmezték már, sokszor hibás következtetésre jutva, ezért most a száraz jogi szöveg mellett egy gyakorlati példával mutatjuk be, miként is kell eljárnod, ha szeretnél javítani a motorod - s egyben saját magad - láthatóságán.
Apró, de fontos részletek
Essünk túl mindjárt a nehezén, jöjjön a szinte emészthetetlen, száraz szakzsargon, hogy legalább az alapvető szabályokat tisztázzuk. Az igazán perverz olvasók egy laza hétvége alatt átnyálazhatják a Közlöny és az ENSZ/EGB rendeletcsomag felülvizsgált szövegét, de a többieknek segítünk kicsit, kigyűjtve a lényeget:
6.13. Nappali lámpa
6.13.1. Jelenlét:
választható motorkerékpároknál.
6.13.2. Szám: egy vagy kettő a 87. számú Előírás szerint jóváhagyott típusoknál.
6.13.4.1.4. Két nappali lámpa esetén a világító felületeket elválasztó távolság ne haladja meg a 420 mm-t.
6.13.4.2. Magasságban: a talaj felett kevesebb, mint 250 mm, és nem több mint 1500 mm-rel.
6.13.4.3. Hosszúságban: a jármű elején.
6.13.5. Geometriai láthatóság
Vízszintesen: 20° kifelé és 10° befelé.
Függőlegesen: 10° felfelé és 10° lefelé.
6.13.6. Irányítás
Előre. A lámpa(ák) az elkormányzási szöggel együtt mozoghatnak.
6.13.7. Elektromos csatlakozások
6.13.7.1. A nappali lámpa automatikusan kapcsoljon ki, amikor a fényszórók be vannak kapcsolva, kivéve akkor, amikor utóbbit arra használják, hogy váltakozó figyelmeztető jelzést adjon rövid időközönként. A hátsó helyzetjelző lámpa kapcsoljon be, amikor a nappali lámpa be van kapcsolva. Az első helyzetjelző lámpa(ák) és a hátsó rendszámtábla megvilágító készülék bekapcsolhat egyedileg vagy együtt, amikor a nappali lámpa(ák) be van(nak) kapcsolva.
Magyarra lefordítva ez annyit tesz hogy az autókkal ellentétben motoron nem világíthat önállóan a menetfény, csak a hátsó helyzetjelzővel együtt. Közben az első helyzetjelző és a rendszámtábla világítása működhet, de nem kötelező működnie.
A bajai Puruczki Tamás nem volt rest, és pontról pontra végigrágta a történetet, majd azzal a lendülettel lement a garázsba, hogy a gyakorlatban is megvalósítsa az elsőre nem is olyan egyszerű kapcsolási rendszert.
Ő az Osram DRL 401 jelzésű lámpatesteire voksolt, mert ezek elég keskenyek, hogy elférjenek az idomzat belső felén, fényerejük kimondottan jónak mondható, s nem mellékesen MINDEN tekintetben megfelelnek a közúti használat feltételeinek. Ez utóbbit nem szabad félvállról venni, mert a köznyelvben gyakran hivatkozott E-jelzés nem feltétlenül jelent egyet a legális használhatósággal. A tanúsítványnak ugyanis kimondottan a közúti közlekedésre kell vonatkoznia, mely nem minden esetben teljesül az olcsóbb alkatrészeknél.
A szabályokat lazán kezelő motorosok valószínűleg továbbra is a neten legolcsóbban fellelt, gyakran RL00 jelzés nélküli darabokat fogják feldobálni a vasakra, nem törődve vele, hogy azok a tompítottal egy időben kapcsolnak be, egyben kockáztatva, hogy a szabályokat betéve ismerő rendőrök szóvá teszik a hanyagságát.
Tamást nem ilyen fából faragták, ő nem kevés munkával megvalósította, hogy a szabályoknak megfelelő világítást készítsen a vasra. A hátsó helyzetjelzőt átkötötte gyújtásra, hogy annak a bekapcsolásával ne legyen külön teendője. Bekötéskor ügyelt rá, hogy a DRL áramellátása megszűnjön, amikor a tompított életre kel, de ezzel nem értek véget a teendők. Az eredeti hátsó helyzetjelző áramkörébe ugyanis közvetlenül a belekötés elé be kellett tennie egy egyenirányító diódát, mert „visszafolyt" az áram és világított (a hátsó helyzetjelző mellett) a műszerfal, illetve az első helyzetjelző is.
Az elkészült rendszer immáron minden tekintetben megfelel az ENSZ/EGB előírásnak, hiszen pont úgy működik, mint a DRL-fényforrással felszerelt új motorok, még ha ehhez többre is volt szüksége egy pár forintos LED-sornál és egy árva kapcsolónál.